Waarom legt mijn valkparkiet opeens elke dag een ei?

Wij hebben haar al ruim 3 jaar, ze is bijna 4. Heeft nog nooit een eitje gelegd. Ze zit alleen. Sinds een aantal dagen legt ze eitjes en zit erop te broeden. Na een aantal uur geeft ze op en legt er de volgende dag weer een.
Waarom doet ze dat, en wat moet ik hiermee doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
21.8K

Het beste antwoord

Valkparkieten blijven net zo lang op eitjes broeden totdat ze doorhebben dat de eitjes niet bevrucht zijn.
Als je elke dag het eitje weghaald, zal ze telkens weer een nieuw eitje leggen, in de hoop het uit te broeden.

Ik raad je aan om de eitjes een week of 3 te laten liggen, of om kalkeitjes te plaatsen.

Denk er ook aan om je parkiet bij te voederen, want al die eitjes leggen zijn behoorlijk uitputtend.
Je moet in ieder geval zorgen voor een goed kalkblok (calcium!) en goed voer en fruit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke bedankt! Ik vraag me dan alleen nog af, ze broedt wel. Maar een paar uurtjes, dan gaat ze er vanaf en zit de rest van de dag op der kooi of vliegt rond. Ze gaat niet meer terug naar het ei. Moet ik hem alsnog laten liggen? Ik had nl het idee dat ze het dan al opgeeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, vooral laten liggen! Want ze stopt pas met het hele circus van leggen en broeden, wanneer het doordringt dat het allemaal geen nut heeft.
Het is puur instinctgedrag. Bij de ene parkiet komt het helemaal niet voor, en bij de ander openbaart het zich plotseling.
Laat haar haar gang maar gaan met de eitjes, dan stopt het op een gegeven moment.
En niet vergeten om haar bij te voederen hoor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke we laten haar lekker aanmoederen haha! Kijken of het dan overgaat. Ik heb al extra eivoer gegeven enz. Thanks!

Andere antwoorden (2)

Ook vogels tonen vroeg of laat hun natuurlijke behoeften. Ze wil een partner en kleintjes hebben...
Je zou ervoor kunnen kiezen er een mannetje bij te nemen. Of je kan het gedrag ontmoedigen door:
- de kooi-inrichting te wijzigen, waardoor ze uit haar broedconditie gaat
- te zorgen dat de vogel elke dag 8 tot 10 uur licht ziet, waardoor ze denkt dat het broedseizoen voorbij is
- nepeitjes bij het gelegde eitje te stoppen, waardoor ze denkt dat ze al genoeg eitjes heeft gelegd.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hey dankje, stel dat we er een mannetje bij doen. Gaan ze zich dan niet juist voortplanten? Omdat je zegt dat ze ws een partner wil en zich wil voortplanten. Of hoeft dat niet persé?
Amadea
12 jaar geleden
Dan kun je er zeker van op aan dat er een nest komt!
Ik heb een soortgelijke situatie meegemaakt met een papegaai. Weghalen betekende een nieuw ei. Niet weghalen betekende almaar broeden en niet eten.
Ik heb toen advies gevraagd bij Artis in Amsterdam, die mij naar Avifauna doorverwezen.
Daar, in Avifauna, was ze welkom omdat ze nog zo dicht bij de natuur stond. Ze zit daar nu met 60 andere vogels in een immens grote kooi. Het is haar redding geweest. Ze zou zich doodgebroed hebben.
Zomaar een mannetje er bij zetten is een risico. Niet iedere vogel wordt door het vrouwtje geaccepteerd als partner.
Misschien zou je je licht eens kunnen opsteken bij Avifauna over hoe dat werkt bij valkparkieten?