Waarom moet je een teek linksom draaien als je hem wilt verwijderen? Dit werd zo geïnstrueerd op de gebruiksaanwijzing.

Toegevoegd na 1 dag:
Dit stond in de gebruiksaanwijzing van de tekentang die ik onlangs kocht. Ik wil dus graag weten waarom er wordt gesproken over expliciet linksom en dus niet over rechtsom.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
11.6K

Het beste antwoord

Mijn jarenlange ervaring met de dierverzorging (zowel opleiding, theorie en praktijk)

hebben mij geleerd dat je een tekentang moet gebruiken en daarmee moet draaien. Als je hem eruit trekt blijft het kopje zitten en dit kan gevaarlijk zijn.

Gebruik nooit alcohol want dit zorgt er voor dat de teek zich beter vast bijt.

Dankzij het draaien blijft het tekenlijfje intact en blijft deze in de tang zitten. Gooi hem weg of verbrand de teek.

Dit is de enige juiste manier.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals ik eerder dacht dat draaien wél moest bij bovenstaand antwoord dacht ik dat door alcohol de teek zijn (maag?)inhoud eruit gooit. En dus zo de kans op infectie groter is, werd mij verteld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En daarom zeg ik ook "gebruik nooit alcohol" ;) Er zijn veel tegenstrijdige berichten over het wel of niet uitdraaien. Ik heb honderden zo niet duizenden teken uitgedraaid en heb nooit een ziek dier er aan over gehouden. (van cavia tot giraffe ;) )
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou zeggen: pak eenm engels woordenboek en lees het volgende... En de kans dat een dier ziek wordt ( of een mens) is ondanks dat het Lyme kan veroorzaken, niet heel erg groot als de teek op tijd is verwijderd! How to remove a tick
1.Use fine-tipped tweezers to grasp the tick as close to the skin's surface as possible.
2.Pull upward with steady, even pressure. Don't twist or jerk the tick; this can cause the mouth-parts to break off and remain in the skin. If this happens, remove the mouth-parts with tweezers. If you are unable to remove the mouth easily with clean tweezers, leave it alone and let the skin heal.
3.After removing the tick, thoroughly clean the bite area and your hands with rubbing alcohol, an iodine scrub, or soap and water.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar heb ik geen woordenboek voor nodig. Als je even verder zoekt zul je zonder moeite evenveel sites vinden die het uitdraaien aanraden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb de teek draaiend verwijderd, heel voorzichtig en langzaam, en dat lukte uitstekend. Ik vraag me dus eigenlijk alleen af waarom zoiets linksom zou moeten en niet rechtsom.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat komt omdat gedacht werd dat een teek zichzelf vast schroeft en wel rechtsom. Eruit schroeven zou dan linksom gaan. Dit is al lang achterhaald, een teek bijt zich gewoon vast. Omdat het geen kwaad kan om linksom te draaien en iedereen dit al gewend was hebben.ze dit zo gelaten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (3)

Nee j uist niet draaien of knijpen.
Je wilt de teek er in zn geheel uit, dus als je draait blijft zn kopje in je huid steken. Als je knijpt knijp je de vloeistof uit zn lijf in de huid.
De beste manier is uiteraard met een teek pincet( of hoe het heet) of als je die niet hebt met wc papier zodat je hem niet aanraakt heeeeeel rustig trekken tot hij loslaat...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met een tekentang wordt volgens mij ook altijd gedraaid.. Vooral met zo'n koevoetje.. Dacht ik, hoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit antwoord klopt helaas niet Enjej.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Niels1411
Ik zou zeggen pak je engelse woordenboek erbij en lees dit:
How to remove a tick
1.Use fine-tipped tweezers to grasp the tick as close to the skin's surface as possible.
2.Pull upward with steady, even pressure. Don't twist or jerk the tick; this can cause the mouth-parts to break off and remain in the skin. If this happens, remove the mouth-parts with tweezers. If you are unable to remove the mouth easily with clean tweezers, leave it alone and let the skin heal.
3.After removing the tick, thoroughly clean the bite area and your hands with rubbing alcohol, an iodine scrub, or soap and water. Don't twist or jerk= Niet draaien of rukken!
Rieneke1
11 jaar geleden
van mij een plus.
volgens de nieuwste inzichten moet je idd niet draaien.
Ivana
11 jaar geleden
enjenj heeft volkomen gelijk. Plus, ook van mij.
Teken verwijderen

Hoewel het verwijderen van een teek geen spoedgeval is, kunt u beter de teek direct verwijderen.
Verwijderen met de vingers of met een normale pincet is niet aan de raden. Vaak blijft de kop van de teek in de huid. Dit kan tot wat reactie leiden.
Het beste kunt u de teek verwijderen met een speciaal daarvoor bedoelde tekenpincet. Er zijn verschillende varianten.

Verdoof de teek nooit met alcohol, juist dan braken zij hun maaginhoud in de huid van uw hond.
U pakt de teek met de pincet zo dicht mogelijk op de huid, zo voorkomt u dat de kop blijft zitten.
Dan draait u met de pincet totdat de teek loskomt (linksom of rechtsom maakt niet uit)

Controleert u voordat u de teek weggooit (bijv in de gootsteen) of u de kop ook heeft verwijderd.
Indien de kop toch is blijven zitten, zal deze eruit moeten zweren net als een diepe splinter. Vaak ontstaat er een bult op de plaats waar een teek heeft gezeten. Dit is niet ernstig, deze bult verdwijnt vanzelf.

Bij ziekteverschijnselen na het hebben van teken (bijv. sloomheid/koorts/stram lopen) is het zaak snel een dierenarts te raadplegen......

Bij een normale grip op de Teek mbv een tekentang/pincet/lasso breekt men de kop van de Teek niet af tijdens het draaien.
Normaliter laat de Teek los.

Het is raadzaam voor uzelf, gezinsleden of huisgenoten een notitie te maken op de kalender of in de agenda
wanneer u in het bos oid bent geweest met volwassenen, kinderen of dieren.
Goed nakijken op teken is daarna een goede zaak.
Onderschat de Ziekte van Lyme nooit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En mocht u er toch een draai aan willen geven?,
dan kunt u hier uw hart ophalen. http://www.tekenradar.nl/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je moeite, maar een antwoord op mijn vraag is hiermee niet gegeven.
dan trek je alle pootjes er mee uit. die mogen niet blijven zitten