waarom wast mijn kat mijn eigen haar?

Ik weet niet of hij mijn haar aan het wassen is maar (vooral als ik net gedoucht heb) ga hij vaak achter me op de rugleuning van de bank zitten en dan geeft hij me eerst heel veel kopjes op mijn hoofd. Daarna doet hij zijn nagels een beetje in mijn hoofd en kauwt op mijn haar.
Mijn vraag is waarom doet hij dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.2K

Het beste antwoord

Je kan er wel vanuit gaan dat hij niet zomaar je haar wast. Katten likken of bijten niet zomaar iets. Likken doen ze meestal als iets lekker ruikt of smaakt, en dat anders is dan dat ze normaal hebben zoals brokjes. Als voorbeeld, mijn eigen kat heeft ook wel eens mijn haar gelikt. Ze likt regelmatig aan plastic tassen, iets waar ik niet zo fan van ben. Nog een voorbeeld; mijn kat houdt niet van de geur van Axe Deodorant... ze rent dan spontaan weg.

Bijten doen katten voornamelijk speels. Denk aan los hangende touwtjes, sliertjes, dingen die een tijd bewegen als je ze aanraakt. Ze bijten die dingen om grip te krijgen wat vaak resulteert in meer beweging in het voorwerp. Simpelweg speelsheid.

Ik neem aan dat jouw kat gewoon de shampoo lekker vindt. Of het gezond is om die katten alles te laten likken en proberen, weet ik niet. Ik laat het ze meestal niet te veel doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

ij vindt het gewoon een lekker luchtje wat er op zit
10 jaar geleden
Jouw haar ruikt na het wassen naar shampoo, en dat lijkt niet op de groepsgeur, dus daar moet wat aan gedaan worden.
Door middel van het geven van kopjes markeert je kat je, zodat de geur hersteld wordt.
Vervolgens gaat je kat je haar verzorgen, zoals ze haar eigen vacht ook verzorgt door er met haar tandjes doorheen te gaan zodat er geen klitten ontstaan.
Geniet er maar van, als je kat je verzorgt mag ze je graag.
Rieneke1