2 moeders 1 nestje kittens kan dat?

We hebben 2 moeders en 1 nestje kittens. Van de 1e moeder is haar nestje net verhuisd, de 2e moeder is net gisteren bevallen van 4 kittens.
Nu haalt de 1e moeder steeds 1 of 2 kittens uit het nestje, gaat 1 á 2 meter verder op liggen en voed daar de kittens.
Nu is mijn vraag, kan dit kwaad dat het nestje niet de hele tijd bij elkaar is en dus steeds door een andere poes weggehaald word? Of moet ik er voor zorgen dat de 1e niet meer bij het nestje kan komen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.2K

Antwoorden (2)

Het is voor de kat natuurlijk in kolonies te leven, mits de voedselbronnen dat toestaan.
Die kolonies bestaan uit moederpoezen, hun vrouwelijke nakomelingen, jonge katers en enkele volwassen katers.
In zo'n kolonie is het gebruikelijk dat moederpoezen de kraamzorg delen, en voor elkaars kittens zorgen.
Dit is dus een volkomen natuurlijk verschijnsel, en zeker niets om je zorgen over te maken.

Wel wil ik je adviseren om de poezen op korte termijn te laten castreren: dit omdat er een enorm kittenoverschot is. Als het welzijn van katten je aan het hart gaat, probeer dan te voorkomen dat je poezen het ene na het andere nest krijgen.
Rieneke1
9 jaar geleden
Dat ze kittens 'jat' kan ook komen doordat haar eigen kittens te vroeg zijn weggehaald.

Bij huis- tuin- en keukenkatten worden ze vaak al op een leeftijd van 7 weken weggedaan, terwijl 14 weken de juiste leeftijd is, zowel voor moederpoes als voor de kittens.

Ze heeft haar eigen kittens dus niet kunnen spenen en had nog melk in overvloed. Dus zoekt ze kittens voor afname en omdat haar moedergevoel nog een seintje geeft dat haar taak niet is volbracht.

Zoals Rieneke schrijft: het kan geen kwaad. Maar je hebt voor de poes wel iets onnatuurlijks gedaan als je haar kittens te vroeg hebt weggedaan.
Ivana