Kan een hond 5 dagen in de week 7 uurtjes alleen thuis zijn?

Toegevoegd na 19 uur:
Hallo allemaal,
Zelf neem ik geen hond hoor, maar ik was beniuwt of dit kon. ik zou wel graag een hond willen maar dat mag niet van mn vader, die zegt dat een hond echt niet alleen kan zijn. Mn vader zelf is ook goed met honden en hij had er zelf ook 1 toen ik nog niet was geboren. De hond (Sparky) luisterde altijd en was altijd heel lief voor mensen kinderen en andere dieren. En er was altijd iemand thuis want mn moeder werkte niet. Jammer genoeg zijn mn ouders nu gescheiden en zou het dus niet gaan om een hond in huis te nemen want er is dan niemand thuis en dat is zielig. Gelukkig heb ik altijd nog mijn twee katten die overdag gewoon buiten of binnen zijn en die zijn ook heel lief :)

Met vriendelijke groeten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wij hebben buren gehad die dit ook deden met hun hond.
de enige die het leuk vonden, waren de buren zelf.
de hond en wij (en de andere buren) vonden het vreselijk!
niet aan beginnen dus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat je nog van "uurTJES" spreekt , ik vind het nogal wat 7 UUR.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
t viel mij ook al op.
laat je voor de lol eens dagelijks 7 uurtjes opsluiten zonder dat je van de wc gebruik kan maken. ga je uit verveling dingen doen (probleemgedrag zoals men dit noemt) krijg je op je donder. grote kans dat je dan in een klein hok gaat (bench) wedden dat je blij bent als de 'baas' weer thuis komt? geen hond nemen puur voor de heb, want dan heb je domweg egocentrisch bezig. een hond is geen opvulling van je leven, maar een invulling van je leven en daar heb je je maar naar te schikken ALS je voor een hond kiest (en zo is het met elk dier)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag je dit nu om alle reacties te zien die je ongetwijfeld hierop gaat krijgen?
Je weet vast zelf het antwoord hierop!
nb. een uurtje is evenlang als een uur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het blijft 60 minuten idd, maar het zegt geen hol over een tijdsbeleving. een hond kijkt geen klok, al zal het zich in kunnen stellen op de tijd dat het baasje weer thuis komt en vast voor het raam gaan zitten. (of in de mand kruipen omdat hij zijn drol niet in een broekzak kan stoppen of elders kan verdoezelen) een hond kan gaan slapen of slopen, het kan gaan spelen of blaffen, kan braaf zijn maar inwendig rete gefrustreerd worden en naar anderen ongewenst gedrag vertonen. en daar blijft het niet bij, want niet zelden legt men de voedingsbodem tot 'probleemgedag ook al ZOU de hond zich voorbeeldig gedragen. en kan men ongewenst gedrag de hond aanleren en dan spreek je over geconditioneerd gedrag.
dan zal de hond bv kunnen gaan slopen en alles bij elkaar janken als het maar 5 'minuutjes' alleen zit (men noemt het dan verlatingsangst, en niet meer over 'minuutjes' ineens. een hond ALTIJD een uitweg voor zijn driften, en is hier bijzonder vindingrijk in en hij kan niet anders. ook al een hond weet dat er het nadelige gevolgen heeft en eventueel een andere uitweg hiervoor zoekt. kortom: elk gedrag van een hond is ten alle tijden te verklaren door gewoon naar het gedrag zelf te kijken.
(lichamelijke oorzaken die niet zichtbaar zijn voor het oog uitgesloten uiteraard)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hangt van de hond af, 7 uur is wel lang. Maar je hebt er honden bij die bijna de hele dag slapen. Maar dat weet je van te voren niet.
Ik zou het niet doen.
Bij het dierenasiel vragen ze ook wel eens mensen die willen helpen, ook wandelen volgens mij. Misschien hebben ze daar iets wat geschikt is voor je?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik struikel ook over die zeven uurTJES. Dat is gewoon de hele dag , punt. En nee, honden kun je niet zomaar de hele dag alleen laten. Niet voor de hond, niet voor de buren.

Het beste antwoord

Helloamantje. Ik vind het grappig dat je spreekt van 'uurtjes'. Dat doen alle kinderen tegenover ouders als ze een bepaald probleem kleiner willen maken. Ze gebruiken dan verkleinwoordjes. Mag ik nog eventjes opblijven? een uurtje maar? Mag ik een snoepje?

Aan je tekst te lezen ben je nog een kind. Het is op zich niet erg dat je zo'n vraag stelt. Maar eigenlijk weet je al dat het antwoord op je vraag 'nee' is. De uren worden voor een hond niet korter door er uurtjes van te maken hoor!

Af en toe kan een hond best een paar uur alleen zijn, maar dat moet hem worden geleerd en het moet een uitzondering zijn.
Soms gebeurt het wel eens dat er noodsituatie's ontstaan. Iemand die in het ziekenhuis wordt opgenomen, of een gescheiden vrouw die in het gezin een hond heeft en dan plotseling alleen komt te staan, maar wel naar haar werk moet om nu zelf geld te verdienen. Dat is ook voor de hond een trieste situatie.

Je moet nooit een hond in huis halen als hij meer dan twee uur per dag alleen moet zijn. Honden kunnen er vanuit hun aard NIET tegen. Ze kunnen wennen, maar dat is hetzelfde als dat jij iedere dag recht op een stoel zou moeten zitten en niet mocht spelen. Zoiets, en dat niemand naar je omkeek.

Wees maar gelukkig met je katten. Misschien later......
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1!!

Andere antwoorden (9)

Uit mijn ervaring heeft mijn hond daar geen problemen mee gehad. Ik zei: ik moet werken, wil je in de mand gaan?

Hij ging altijd meteen in de mand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een hond is echt een gezelschapsdier, niet aanbevelenswaardig: nee, zou het niet doen. als je heel graag een hond wilt zorg dan dat hij als je weg bent bij een oppas kan zijn zodat hij minimaal alleen hoeft te zijn.
max twee uur per dag vind ik, of ochtend 2 uur en middag 2 uur.
(mijn vriendin haar twee zeer getrainde honden (hebben elkaars gezelschap kunnen 6 uur alleen zijn. ze loopt wel twee uur per dag met ze, 's ochtendsen 's avonds een uur.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kijk naar het natuurlijk gedrag van een dier wat je in huis wil halen.
kan je daaraan tegemoed komen, prima!
kan je dat niet, dan moet je zo'n dier niet in huis halen.
een hond wil in een roedel verkeren, en dat kan bij jou maar mondjesmaat.
je zal hem best kunnen trainen hoor, maar maak je de hond gelukkig (wat toch je streven moet zijn)?
Rieneke1
12 jaar geleden
Als je hem/haar zindelijk zou maken lijkt me dat geen probleem.

Ik zou evengoed wel de tijd die je thuis bent,je hond natuurlijk wel aandacht geeft door met hem te gaan wandelen/spelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dit moet je een hond niet aan willen doen.
Een hond is een roedeldier en niet geschikt om telkens zo lang alleen te zijn en daarbij neem je toch geen hond om hem zo lang alleen te laten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kán wel, maar het is niet aan te bevelen. Je zult de eerste niet zijn bij wie de halve huisraad gesloopt wordt door een hond die zich verveelt.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo een hond kan zich in ieder geval wel zelf vermaken :-)
het kan wel als je perse een hond wil maar er niet genoeg tijd voor kan maken om welke reden dan ook.

voor de hond is het totaal niet aantrekkelijk en zeker niet prettig als dit de dagelijkse gang van zaken is.

uiteindelijk zal de hond zich er wel op aanpassen in de meeste gevallen (welke keuze heeft ie anders?) maar hij zal er niet gelukkiger van worden

in een roedel of meute laten honden elkaar nooit alleen omdat het sociale wezens zijn en anderen om zich heen nodig hebben om zelf normaal te functioneren.

een mens kan ook 5 dagen in de week 7 verplichte uurtjes alleen thuis zijn, en ook nog wel zonder wc. wellicht dat men probleemgedrag gaat vertonen, maar het kán wel!
dit trek je gewoon achteraf recht (hopelijk) door wat aandacht, buiten een frisse neus halen en een knuffel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+Precies. En als dat mens dan uit verveling gaat janken of de boel slopen stop je m gewoon in een hok.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja toch!? kijk hoe een mens reageert op een isoleercel.
(stapje ervoor is er sociaal contact, maar het zegt geen hol over de behoeften van een mens) een mens dat helemaal doordraait in de isoleer krijgt een kalmerend middel, bij een hond zijn hier homeopatische lapmiddeltjes voor. of een bekband, of muilkorf (vergelijk het met een dwangbuis) neemt het gevolg wel weg, maar de frustratie is groter omdat het nóg een extra beperking er bovenop is. een hond krijgt dus niet de mogelijkheid om zichzelf te zijn en normaal gedrag te tonen. (ook gevangen komen geestelijk niet gezond uit de bajes na een lang tijd zitten en lopen vast in het sociale leven als hier niet genoeg ondersteuning en hulp in geboden wordt) gedragsproblemen bij honden bestaan m.i niet. het zijn enkel reacties omdat een mens tekort schiet en de enige manier waarop een dier zicht kan uiten waarop een dier ook nog afgestraft wordt soms. gek he dat ze onbetrouwbaar en zogenaamd 'onvoorspelbaar' worden. het voordeel van een hond is dat ze vrij simpel zijn op te lossen d.m.v. hele simpele dingen, en bij de mens is dat natuurlijk anders. (die kan relativeren, blijft hangen in het verleden, en heeft verwachtingen en een doel voor in de toekomst) kortom een hond hond laten zijn in al zijn aspecten, het gedrag en het 'waarom' begrijpen, de de lichaamstaal kunnen omzetten naar menselijke taal, en hier op de juiste manier op in spelen en er is niets aan het handje. kan niet vaak genoeg roepen dat het meer is dan een blokje om, wat rennen in het bos, een aai over de bol, een bak water en voer op zijn tijd. (en ik moet waarschijnlijk minder kijken naar 'behind bars' op tv) ;-))
een hond is natuurlijk veel eerlijker en empatischer dan de meeste gevangen ooit zullen zijn. ook mijn felheid is dan ook pure frustratie, want zet met regemaat dit soort hondjes weer op de rit.
dat valt een beetje te zien welke soort het is. je hebt honden die speciaal gefokt zijn om de mens gezelschap te houden terwijl andere daar bijzonder goed tegen kunnen!maar een hond heeft geen tijdsbesef ! dat betekent da als di daar een min in zit of een uur di merkt da niet. dus da gaat wel!maar ik denk dat ze toch liever bij hun baasje zijn!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tijdsbesef hebben ze niet maar wel driften en behoeften. wel 'soort' hond je hebt maakt dus niet uit. afgezien dat het ene ras aanhankelijker is dan het andere ras zijn het allemaal roedeldieren die er nooit zelf voor zullen kiezen om alleen te zijn. (afgezien van de honden die al verpest zijn door mensen bang zijn voor andere honden en mensen, maar dit heeft natuurlijk niets te maken met het natuurlijke gedrag en behoeften van een hond)
Ivana
12 jaar geleden
Honden die gefokt zijn om mensen gezelschap te houden hebben geen andere aard dan jachthonden of reddingshonden. Op de eerste plaats zijn alle honden 'hond'. En een hond is een roedeldier, die alleen gelukkig is als de roedel compleet is.
Voor dit antwoord geef ik je een min. Met zo weinig kennis van honden moet je op dit soort vragen maar geen antwoord meer geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amen :)
Ja, natuurlijk kun je dat doen. Maar de vraag is, is het goed voor de hond? Nee, het is absoluut niet goed voor een hond. Een hond is een roedeldier, en is het gelukkigst als er gezelschap is, het liefst een mens die van hem/haar houdt.

Mijn antwoord komt uit mijn hart: Nee. Dat doe je een hond niet aan, niet als je een dierenvriend bent en zeker niet als je van te voren weet dat hij zo lang iedere dag alleen wordt gelaten.

Toegevoegd na 4 minuten:
En jouw beschrijving van 'uurtjes' was mij ook opgevallen maar ik vergat het te noemen: 'Uurtjes' zijn uren-dagen-weken lang voor een hond, omdat hij geen klok kan kijken.