Direct na de castratie zitten de geproduceerde hormonen nog in het bloed van het dier, en die worden niet meer aangemaakt, dus het dooft uit.
Maar er is gedrag, dat lijkt op paringsgedrag, maar dat feitelijk gewoontegedrag is, en hier zal een castratie dus weinig aan veranderen, bijv 'rijen' op benen van bezoekers, of op kussens. Of alle reuen die een ex-reu tegenkomt aangrijnzen : deze gewoonte wordt niet doorbroken na de castratie., ook al is er geen lichamelijke aanleiding meer voor.
Behoefte om te paren heeft een dier na enige tijd niet meer : de loopsheid van het teefje is voorbij, dus zij 'ruikt' ook niet meer verlokkend, en omdat een reu geen mannelijke hormonen meer produceert, is de drang om te paren ook niet meer aanwezig.

Dieren paren (op enkele uitzonderingen na, zoals de Bonobo) alléén om zich voort te planten, hoewel een teefje wél moet 'vallen' op een reu, anders gaat zij niet stilstaan om besprongen te worden. Maar als ze elkaar later tegenkomen, is dit niet meer met een herinnering aan de paring, al zullen zij elkaar wel herkennen.
Dus zonder hormonen geen paringsdrang meer : van 'behoefte' kan je in dit opzicht tóch eigenlijk al niet spreken bij dieren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als ik voor de kat spreek, blijven de gevoelens wel enigszins hangen. Ze voelen zo af en toe nog wel wat, maar weten er geen raad meer mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, bij het geslachtsdeel verandert wel het een en ander, maar bij zijn hersenen verandert niets. Dus ook de zin om te paren verandert niet na een castratie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het dier houd de behoefte om te paren al zal de drift wel minder worden dan voor de castratie.
Hij kan er wel dikker van worden. Hij heeft w.s. meer beweging nodig. ( hij zal toch ergens zijn energie in kwijt moeten kunnen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt erg aan de diersoort.

Mijn poes wordt niet meer krols, en heeft nog nooit enige paringsdrang vertoond sinds ze bij ons is. Hetzelfde geldt voor de katers die ik eerder heb gehad.

Maar ik heb ook cavia's, en het gecastreerde beertje en het zeugje waar hij mee samen leeft gaan er regelmatig tegenaan. Geen idee waar hij de hormonen vandaan haalt om de boel werkend te houden, maar dit schijnt wel normaal te zijn voor cavia's.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
mijn daan ging regelmatig compleet los op de schaapvacht,
en karel kickte op een pluchen konijn :)
maar vaak zie je het niet bij katers idd.