Is mijn kat ziek?

Mijn kater van een 1,5 jaar is altijd erg enthousiast naar mij..als ik van bed kom of thuis kom dat komt hij altijd naar mij toe met z'n staart in de lucht. Zins vanmorgen is hij heel weinig actief..de staart gaat niet ter begroeting omhoog maar die heeft hij telkens omlaag. Hij sjokt af en toe wat door huis..en dan gaat hij heel voorzichtig eerst als sfinx liggen en dan op z'n zijde. En hij is heel stekelig tegen z'n zusje. Is er iets met hem aan de hand? moet ik me zorgen maken of heeft ie gewoon een bad day. Wie herkent deze klachten en weet wat het is? en of het kwaad kan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In zo'n geval zou ik niet de vraag hier stellen, maar met het dier naar de dierenarts gaan.

Het beste antwoord

ik zou vandaag nog met de kat naar de dierenarts gaan.
je zegt dat de kat lang op de bak zit: plast hij wel?
een verstopping (struviet) kan al snel dodelijk zijn.
als je kat als een sfinx gaat liggen kan op pijn duiden, net als het stekelig zijn naar de andere poes.
komt je kat vrij buiten?
inspecteer dan eens of de nageltjes nog heel zijn, en hij niet is aangereden.
hoe dan ook klinkt dit zorgelijk, wacht zeker de kerst niet af!
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ga vandaag nog met hem heen. Ik vertrouw het niet.
Rieneke1
11 jaar geleden
en terecht tine, goed dat je gaat.
laat je nog even weten hoe of wat?
het beste met je ventje!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Fijn dat je naar de dierenarts gaat. Het kost wel wat, maar als je niet gaat en er is wel wat mis ben je nog verder van huis. Vaak is het goed om naar je eigen gevoel te luisteren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo, we zijn bij de dierenarts geweest, en ik werd gelijk doorverwezen naar het dierenziekenhuis hier in de buurt. Hij heeft een verstopte blaas. Waarschijnlijk door blaasgruis. Dus hij krijgt een soort roesje, en dan krijgt hij en catheter en zo'n lampenkapje zodat hij hem er niet uit kan trekken. Hij moet daar 3 dagen blijven. Zijn urine wordt onderzocht om te zien of het in z'n gestel zit. Zo wel dan moet hij aan het speciale voor. Het wordt erg prijzig..maar zou hem ook niet willen..mijn lieve idiote manneke <3
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat valt niet mee. Goed dat je in de gaten had dat er iets met je kat niet in orde was. Katten kunnen dat namelijk ook heel goed voor je verborgen houden. Ik wens jullie veel sterkte.
Rieneke1
11 jaar geleden
oh wat een geluk dat je er nog op tijd bij was!
bij verstopping kan het snel gebeurd zijn :(
ik heb hier ook een katertje een paar jaar op de royal canin urinary s/o gehad, het voer wordt goed geaccepteerd.
beterschap voor je mannetje!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gelukkig dat je bij de dierenarts bent geweest..Ik had al een vermoede dat er iets niet klopte met de blaas...Ik heb zelf 2 katten en hadden ook dezelfde symptomen,,Heel veel sterkte!!!..

Andere antwoorden (3)

Dit is heel moeilijk te zeggen vanuit hier,maar het is vreemd dat je kater zich ineens anders gedraagt.
Het zou heel goed kunnen dat er iets aan de hand is met hem,ook omdat hij ineens stekelig is tegen zijn zusje.
Het beste kun je morgen even de dierenarts bellen om een afspraak te maken nog dezelfde dag want anders zit je met de kerstdagen.
Er zijn dan ook wel spoed dierenartsen,maar je bent ook nog eens een fors bedrag aan consult extra kwijt.

Er hoeft niets aan de hand te zijn,maar voor de zekerheid om het éen en ander uit te sluiten.

Toegevoegd na 53 seconden:
Plast,drinkt en eet hij verder goed?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij eet wel, en hij gaat wel op de bak (waar hij lang zit voor zijn doen). En of hij drinkt..hij is wel bij de waterbak geweest..hij had natte poten en het was een zwembad om de waterbak heen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet de kat in de gaten houden,of hij vaker dan normaal in de kattebak zit..,... anders lijkt dit wel op een blaas ontsteking,
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klinkt verdacht veel op een verstopping in zijn plasbuis door blaasgruis. Het vele drinken klinkt ook niet goed.
Ik hoop dat je al geweest bent naar de da.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe was het bij de dierenarts?
Het klinkt inderdaad alsof hij zich niet lekker voelt. Laat je kat zich nu wel aaien? Dan kan je voorzichtig kijken of hij ergens een wondje heeft of ergens een pijnlijke plek heeft. Als je merkt dat hij op een bepaalde plek niet geaaid wil worden of dan heel gespannen wordt, dan heeft hij daar mogelijk pijn (bron: eigen ervaring). Let goed op of hij eet, drinkt, plast en poept. Mijn vorige kat was vaak ziek en als zij zich echt niet lekker voelde dan hield ze ook haar staart omlaag. Als je het niet vertrouwd kan je misschien je dierenarts bellen voor advies. Let er in ieder geval op dat hij wel drinkt. Mijn kat bleef op een gegeven moment op één plek liggen en dronk dus niet. Toen moest ze een infuus krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zou kunnen zijn dat hij zich heeft geschrokken b.v. van een knal (vuurwerk) en dat hij jou kwalijk neemt dat jij er niet was op dat moment.
katten voelen zich meestal snel beledigd.
Als hij verder zich wast, goed eet ,en plast is er niets aan de hand en komt hij vanzelf weer naar jou toe.
Anders is het verstandig om een dierenarts te raadplegen met jou klacht over jou kat.