Waarom loeit een kat?

Onze kat is oud en loeit vaak oorverdovend. Iemand meende dat dementie de oorzaak kan zijn en dat er bepaalde medicijnen voor bestaan. Klopt dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.4K

Antwoorden (5)

De mogelijkheid om dementie bij katten te behandeling met reguliere en geregistreerde medicatie is beperkt. Raadpleeg een dierenarts voor meer informatie.

Binnen de homeopathie zijn er verschillende middelen welke ondersteuning kunnen bieden. Een homeopathisch dierenarts kan aan de hand van een anamnese het juiste middel en de correcte potentie aanbieden, met indien gewenst supplementen ter aanvulling.
fremar
13 jaar geleden
Een oude kat kan natuurlijk ook doof worden, en zichzelf niet meer horen. Omdat onze huisdieren merken, dat mensen met stemmen communiceren, zijn ze sowieso al veel 'vocaler' dan dieren die niet met mensen samenleven, dus als ze haar/hij zijn eigen stem niet meer kan horen, kan dit de reden zijn van het 'loeien'.
Ook dementie komt voor bij dieren, maar dan merk je dit aan allerlei andere dingen ook, bijv. dat de kat 'vergeet' waar haar kattenbak ook al weer staat. Het gedrag zal, net als bij demente mensen, duidelijk veranderen van het vroegere gedrag.

Hoe dan ook : tijd voor een bezoekje bij de dierenarts...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het kan dementie zijn, maar ook doofheid, of een combi daarvan.
voor dementie kan je cholodin geven, een voedingssupplement wat je bij de dierenarts kan krijgen/bestellen.
ook zou je selgian kunnen proberen.
Rieneke1
13 jaar geleden
Ja, dementie komt ook voor bij, met name oudere, katten. Veelvuldig miauwen is daar ook een symptoom van. Daarnaast zijn er nog meer kenmerken, als je kat nog meer van deze symptomen vertoont dan is het mogelijk dat je kat aan het dementeren is. Sinds kort bestaat er een medicijn dat het proces kan beïnvloeden (dit betekent niet dat de kat beter wordt). Het medicijn heet Cholodin. Nog een aantal symptomen van dementie zijn:
- verminderd oriëntatievermogen (verdwalen in huis en tuin, in het niets staren)
- veranderd slaappatroon (kat slaapt meer overdag en minder ’s nachts, is onrustig)
- deur krabben, klagelijk miauwen
- onzindelijkheid (kat is (soms) vergeten waar de bak is)
- veranderde sociale contacten (meer of minder aanhankelijk)
- verlatingsangst (door sterke gehechtheid aan baas niet alleen thuis kunnen zijn. Dit uit zich in slopen, miauwen, onzindelijkheid, bijv. op kleding plassen.)

Herken je een aantal dingen uit dit lijstje bij je kat, neem dan contact op met je dierenarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er kunnen allerlei oorzaken (en allerlei oorzaken tegelijk) zijn voor dit gedrag, zoals dementie, slechthorendheid/doofheid, hyperthereoïdie, pijn, stress. Je kunt het beste snel met de kat naar de dierenarts gaan zodat deze nader onderzoek kan doen. Ik zou ook bloedonderzoek laten doen. Op www.kattengedragstherapie.nl > pagina artikelen vind je in het artikel Uw kat gezond houden meer informatie over de zogeheten seniorencheck.
Er zijn geen medicijnen om dementie te genezen, maar er bestaan wel voedingssupplementen die het dementerieproces kunnen vertragen. Je dierenarts kan je er meer over vertellen.
Meer informatie vind je op http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/kat/senior/dementie.html

Elles Nijssen kattengedragsdeskundige