Hoe gaat het met de vogels die vis op het menu hebben staan?

Bijvoorbeeld de reiger? Ik zag er net een in een weiland staan en maak me zorgen voor hem.
Worden viseters bijvoorbeeld bijgevoerd? En wie doet dat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

Red de reiger de winter door. Dat is het doel van de voederactie die Stichting Dierenhulp Dierenambulance Tiel in het leven heeft geroepen. Aanleiding voor de actie is de aanhoudende vorst.

"We hadden gehoopt dat het zou gaan dooien, maar niks is minder waar. Door de aanhoudende vorst kunnen de reigers geen voedsel vinden. De vogels vliegen niet naar een andere plek om eten te zoeken, maar ze blijven op een plek wachten tot het dooit", aldus Ingrid Remmers van de dierenambulance.

Om de dieren te behoeden voor een hongerdood heeft de stichting hulp nodig van de bewoners in Rivierenland. "Wij kunnen niet de hele dag rondrijden om alle reigers te gaan voeren. Daarom hopen we dat mensen bellen naar 06-12083349, zodra zij een reiger zien. Wij leveren dan zakjes met vis voor een paar dagen bij hen thuis af. Het is de bedoeling dat de mensen het voedsel de komende dagen bij de reiger neerleggen als zij langs het dier opkomen. Het zou mooi zijn als dat iedere dag rond het zelfde tijdstip kan."

Verder voert de stichting oud brood aan vogels in het buitengebied. Remmers: "In de buitengebieden is het moeilijker voor vogels om voedsel te vinden dan in de woonwijken. Daar voeren mensen ze vaak bij."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sympathieke actie maar reigers (en alle andere soorten eigenlijk) als soort hebben kennelijk al eerder barre winters overleefd. En dat helemaal zonder menselijke ingrijpen...

Andere antwoorden (7)

Vaak worden er in vijvers wakken geslagen, of door de lokale eenden worden wakken gezwommen. Daar kunnen ook de reigers aan hun voedsel komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie al een paar dagen een reiger op zijn 2 poten staan, volgens de tv gaat het dan slecht met het beest. Wakken slaan zou een oplossing moeten zijn maar ja wie doet het nog. Bijvoeren. Waar mee? visjes??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
eendagskuikens zijn een stuk goedkoper en net zo voedzaam.
deze vogels hebben het nu extreem moeilijk.
diverse ambu's voeren nu bij, in samenwerking met de vogelbescherming.
probleem daarbij is dat de reigers tamelijk schuw zijn.
meeuwen hebben daar geen last van, dus je moet uitkijken dat die niet alles wegsnaaien.
Rieneke1
14 jaar geleden
Heel zielig voor de individu, maar een dierensoort dat nu leeft heeft al eerder met barre winters te maken gehad. Op de een of ander manier hebben ze toch weten te overleven. Zo zal het nu ook gaan.

Is het trouwens niet zo dat zo'n vogel bij extremen honger niet gewoon iets anders wat wel voorhanden ligt, gaat eten? Als ik extreem honger zou lijden, zou ik waarschijnlijk ook iets eten wat in normaal niet zou eten... Wie niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat zouden ze dan voorhanden hebben, denk je? Sneeuw, ijs, kale takjes?
Ik kan graven in de grond en vallen zetten, maar wat voor mogelijkheden heeft een watervogel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een vogel is niet hulpeloos. Hij kan graven met zijn snavel of met zijn lijf een kuil maken, weet ik veel. Wat ik wel weet is dat vogels al heel lang zonder menselijke ingrijpen gewoon hebben kunnen overleven. De evolutie heeft hun sterk gemaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een min omdat ik zeg dat de natuur voor zichzelf kan zorgen? Mensen moeten maar eens leren dat het leven ook zonder mensen prima kan voortleven, waarschijnlijk beter zelfs.... :S
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een reiger kan ook mollen vangen. en die zie je makkelijk, met die zwarte hopen in de sneeuw
Voer ze een blikje tonijn of een blikje zalm.
Vinden ze ook lekker.
Ik ken (in Den Haag) een reiger die elke dag om 12 uur komt aanvliegen naar een raam waar een lief oud vrouwtje hem/haar een blikje vis voert. Als de vrouw er nog niet is, blijft de reiger rustig op de stoep staan wachten tot het raam opengaat. Heel grappig. Die reiger zal het nu wel niet zo moeilijk hebben. Maar de anderen wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat leuk!
Helaas komen er bij mij in de woonwijk geen reigers anders zou ik het ook proberen.
Ik woon aan een vijver en er zat hier vorig jaar een ijsvogeltje. Dat soort riet en oever vogels hebben het erg moeilijk. Ik zal eens kijken of ik met een blikje vis wat ondersteuning kan geven!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen met vijvers met goudvissen zijn helemaal niet zo blij met reigers in de woonwijken.
Er zijn er ook zoveel. Het is een echte stadsvogel geworden.
Neemt niet weg dat ik het ook wel zielig vind hoor, zo'n vogel die honger heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@renate
ik zie elke dag reigers, in de woonwijk en op de fiets naar mijn werk.
een ijsvogeltje ken ik alleen van plaatjes... :-(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zit me te bedenken dat als je lekker blikjes vis neerzet je in een mum van tijd een leger katten op bezoek krijgt. Of je daar op zit te wachten...
Een reiger kan je inderdaad best wel bijvoeren. Wat reigers op z'n tijd ook lekker vinden zijn kikkers.

Ik wil wel iedereen waarschuwen: Reigers kunnen fel uithalen en kunnen zo een gat in je arm prikken of erger. Pas dus op en wees voorzichtig.

Ik vind het mooie en elegante dieren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De 'slimmere vogels' (ook reigers) zijn in de winter steeds meer te vinden in en rond de steden, omdat het daar een stukje warmer is en het aanbod van voedsel groter is. En reigers zijn ook niet al te kieskeurig, hoor, en eten echt van alles.

Een groot deel van de vogels, die voornamelijk in natuurgebieden leven zullen het echt zwaar hebben.

Ik vind de ijsvogel zo'n pijnlijk voorbeeld. Dit beestje is zo afhankelijk van kleine visjes aan de oppervlakte van het water. Hoe die het redt?