hoe lang kan een kat denken/onthouden?

bijvoorbeeld:
Wanneer mist een kat zijn moeder en broer/zus niet meer?
Heeft een kat besef van tijd? Bijvoorbeeld als je een uur weg bent of vijf uur?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.9K

Antwoorden (2)

Eigenlijk stel je 2 vragen. Uit ervaring weet ik dat een kat iets minstens 8 maanden kan onthouden: zomers is ie op een volkstuin en na 8 maanden op een bovenhuis en hij weet meteen de eerste minuut waar ie is, waar de voerbakstaat en waar t balkon is.

Of een kat besef van tijd heeft? ja sowieso aan de hand van licht en donker, maar als ie iets saai vind gaat ie vaak slapen en dan vervaagt de tijd wel
Hangt ook af van de leeftijd, een jonge kat slaapt ook heel veel, maar wil ook veel spelen en gaat op onderzoek uit, eventueel dingen slopen.
Je kan het hem wel leren door het geleidelijk op te bouwen, als je daar de gelegenheid voor hebt.

Hoeveel tijd er zit voordat een kat zijn moeder , broer, zus niet meer kent , weet ik niet precies. Mijn kat blies na ruim een half jaar flink tegen z'n moeder en na 4 maanden heel even tegen zijn vriend (een andere kat) T zal verschillen, er zullen vast ook andere verhalen te vertellen zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
daar zijn wel wat onderzoeken naar gedaan.
als jonge katten na een half jaar weer worden geconfronteerd met voormalige nestgenootjes en vreemde katten van dezelfde leeftijd, dan blijkt dat ze eerder bevriend raken met hun broertjes en zusjes.

uit onderzoek is verder gebleken dat katten met een indrukwekkende precisie tijdsintervallen kunnen onderscheiden.
dit is ook van belang voor ze omdat ze beslissingen moeten nemen over de hoeveelheid tijd die ze investeren in de jacht.
Rieneke1
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
het is toch frappant dat ze sneller bevriend raken met hun vroegere nestgenoten.
ik denk dat ze elkaar volkomen vergeten waren, maar dat de hernieuwde ontmoeting toch iets in hun geheugen getriggerd heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
helemaal met je eens rieneke, dikke plus