over vogelkastjes

Ik heb een aantal nestkastjes hangen in de tuin die bezocht werden door de vogels in het voorjaar.Nu vraag ik mij af of ik de nestkastjes mag uitkuisen zodat ze weer vrij zijn voor deze winter of laat ik die bestaande nestjes die er in gemaakt zijn ongemoeid voor de wintervogels

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

De Vogelbescherming zegt:
"Nestkasten kunt u het beste schoonmaken in het najaar, september-oktober. Alle jongen zijn dan uitgevlogen, ook jongen van een tweede of derde legsel.
Door in het najaar schoon te maken biedt u de vogels in de winter een schoon winterverblijf."

Gewoon het oude materiaal eruit halen, en met een borstel of kwast en zo heet mogelijk water, kastje even laten drogen voor je het weer dicht doet.

Wel is het slim als je wat nestmateriaal in de omgeving laat (niet het oude natuurlijk, maar als ze droge grassprieten kunnen vinden is dat handig) zodat vogels die in de kast willen overwinteren weer een bodempje kunnen maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit ga ik opvolgen bedankt voor de interessante uitleg

Andere antwoorden (4)

je moet de nestkastjes wel schoonmaken. anders is het een broedplaats voor ongedierte. Nieuwe vogels die er een stekje van willen maken, zullen zelf weer een soort nest bouwen.
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
klopt, lekker schoonmaken, +
het beste kan je de nesten even uitspuiten met een spray tegen bloedluis
dat is nl het meest voorkomend ongedierte wat zeker ook door de warmte goed gedijt in nestkasten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de natuur worden 'oude' nestjes niet schoongemaakt! De vogels lossen eventuele hygienische obstakels bij terugkomst zelf op, en hebben mensen daarvoor dus echt niet nodig.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou het oude nest eruithalen en even met een verf kwat oid schoon vegen zo ergens tegen eind september