Productie van het geluid
De wetenschap heeft tot nu nog niet met zekerheid kunnen aantonen hoe katten spinnen. Er zijn verschillende theorieën in omloop:

Vibrerend strottenhoofd
Katten spinnen door hun strottenhoofd op een bepaalde manier te doen vibreren. Een mechanisme in de hersenen zendt via de zenuwen signalen naar het strottenhoofd om de luchttoevoer enkele keren per seconde ritmisch af te snijden.

Trillende ader
De kat kan een grote ader, die over het middenrif loopt, laten trillen door spieren samen te trekken.

Omstandigheden
De meeste katachtigen kunnen spinnen, maar alleen de huiskat kan spinnen bij het uitademen en inademen. Andere katachtigen zoals een leeuw kunnen dit alleen als ze uitademen. Van de grote katachtigen spint alleen de tijger niet.

Doorgaans wordt het spinnen van een kat ervaren als een uiting van tevredenheid en vriendschap. Deze aanname is gebaseerd op de ondervinding dat katten spinnen wanneer ze geaaid worden en mensen het aaien als een uiting van affectie beschouwen. Sommige katten spinnen ook als ze aan het eten of spelen zijn, of als ze gewoon in de zon of op een fijn plekje liggen.

Toch is het niet helemaal duidelijk of katten wel om die reden spinnen. Katten spinnen namelijk ook wanneer ze zenuwachtig zijn, zich ongemakkelijk voelen of pijn hebben, en bijgevolg misschien om leed te verzachten of om een uiting te geven van onderwerping. Spinnen zou de pijn stillen.

Andere theorieën zeggen dat katten spinnen wanneer ze aandacht krijgen, willen, of nodig hebben. Nog een andere theorie zegt dat katten met spinnen het signaal willen uitzenden dat ze geen bedreiging vormen (Leyhousen).

Ook bestaat er een theorie dat katten spinnen omdat het laagfrequente geluid hun botten zou verstevigen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hoe katten dit geluid produceren is na heel veel jaren onderzoek nog niet bekend. Er zijn verschillende theorieën over. Een daarvan is, dat het geluid geproduceerd wordt door vibratie van de 'valse' stembanden (deze bevinden zich achter de 'echte' stembanden). Een tweede theorie is dat bij het uitademen samentrekkingen van het strottenhoofd en het middenrif plaatsvinden, die het geluid produceren. Een derde theorie is dat het geluid veroorzaakt wordt door turbulentie van de bloedstroom van de vena cava (de hoofd ader die het bloed naar het hart terug brengt). Men gaat er vanuit dat er op het punt waar de ader zich vernauwt om naar het middenrif te gaan, vibraties in de borstholte ontstaan die zo via de luchtpijp naar boven komen en resonanties geven. Er valt op dit gebied nog een hoop onderzoek te doen. Conclusie: ga er nooit blindelings van uit dat uw kat altijd tevreden is als hij spint!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://dier-en-natuur.kwero.nl/huisdier/4650-hoe-spint-een-poes.html Zo is het beter een plusje van mij.!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel, ik vond het vrij duidelijk dus vandaar geen bron vermelding :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat deed ik ook vroeger. Maar is niet toegestaan hiero.
Heb toen met een moderator over gehad. Dan wordt dat plagiaat, en dat is niet toegestaan.
Plagiaat is het overnemen van andermans werk zonder correcte bronvermelding. http://nl.wikipedia.org/wiki/Plagiaat Neem me niet kwalijk. Het is niet verkeerd bedoeld.
Groetjes,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist Babyfaced. Een bronvermelding heeft niks te maken met de duidelijkheid of onduidelijkheid van een tekst, maar dat je gebruik maakt van de tekst van iemand anders. Daar verdien jij geen credits voor, maar de oorspronkelijke schrijver. Als je dus letterlijk een tekst of tekstfragment overneemt, altijd een bronvermelding erbij zetten.
Katten spinnen door hun strottenhoofd op een bepaalde manier te doen vibreren. Een mechanisme in de hersenen zendt via de zenuwen signalen naar het strottenhoofd om de luchttoevoer enkele keren per seconde ritmisch af te snijden.