HOE kan ik mijn kat overtuigen om op de kattenbak te gaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
12.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ohhh mijn kat vind het denk ik erg hip om in de gootsteen te schijten gadverdamme ...

Antwoorden (15)

Probeer eens een ander kattenmiddel? Je moet wel regelmatig verversen, anders krijg je ze er met geen stok in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Straf hem als hij het fout doet, en druk de snuit in zijn eigen uitwerpselen... En maak de kattenbak goed doordrongen van zijn eigen geur, ook weer de uitwerpselen erin doen... Dan doet hij het vanzelf...

Dit is één van de methoden... Er komen er wel meer, kijk maar...

Toegevoegd op 25-05-2009 20:47:33
En jij hoeft de kat niet te overtuigen, dat lukt je niet, de kat zal jouw overtuigen als jij hem leert het goed te doen...

De kat heeft personeel, daarentegen de hond een baasje...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
veel dierenartsen raden ten sterkste af om je kat met zn neus ''op de feiten te drukken'' heeft totaal geen zin..en dat klopt ook...gewoon geduld hebben...geduld is een schone zaak maar wordt uiteindelijk beloond....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
XiniX hier heb je toch echt mijn eerst -1 dieren met hun neus op de ''feiten drukken helpt niet''
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad. Het enige wat de kat weet, is dat zijn baasje hem zomaar met zijn neus in de stront duwt. Het waarom van die mishandeling kan de kat niet bevatten. Als hij er al iets van leert, is het dat hij beter "uberhaupt niet zijn behoefte kan doen waar de baas het ziet, omdat hij er dan weer met zijn neus ingeduwd wordt. Zodat je maanden later nog drollen vindt op geheime plekjes zoals dat leuke paar schoenen dat je alleen draagt bij speciale gelegenheden...
Vooral niet straffen. Zijn snuit in zijn eigen uitwerpselen duwen, belachelijk! Als hij de fout in gaat, de uitwerpselen in de bak deponeren en de kat in de bak zetten. Zo zal zijn geur er in trekken. En houd hem een beetje in de gaten, vaak kun je zien dat hij een behoefte gaat doen. Zet hem dan op de bak, en na verloop van tijd zal hij dit zelf gaan doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je een afgesloten bak of een open? Sommige katten zijn heel precies, willen of het een of het ander. Ook grit kan heel persoonlijk zijn. Verder in het begin de kat veel op de bak zetten, door het grit leert hij daar te plassen.
Plast de kat op andere plekken, leg daar kattenbrokjes neer (katten plassen niet waar ze eten) of spuit een aantal keren per dag met Cattitude. Daar zit een feromoon in dat ze op hun gemak stelt en dan plassen ze daar niet meer. Wel eerst de plek goed schoonmaken, zodat zoveel mogelijk geur van de urine weg is.
Verder regelmatig de kattenbak verschonen. Mijn kat doet het echt niet op een bak waar al wat in ligt, dus hij heeft er twee :-(
straffen kan alleen als je de kat op heterdaad betrapt. Gewoon met een plantenspuit straffen, niet met de hand, want dan brengt hij de straf met jou in verband.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kat straffen heeft geen zin.

Zodra je ziet dat je kat ergens zijn behoefte gaat doen, gelijk je kat oppakken en op de bak zetten.

Dit moet je wel volhouden en het kan even duren voordat de kat het door heeft. En wanneer de kat ergens zijn behoefte heeft gedaan, daarna goed schoon maken en beetje peper neergooien. (de kat doet daar nooit meer zijn behoefte)

Naast de tip om eten neer te leggen waar de kat zijn behoefte heeft gedaan, kun je ook aluminium folie neerleggen. Zodra een kat hierop trapt/staat schrikt de kat en zal hier zijn behoefte niet meer doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doe het eens voor:) goed voorbeeld doet goed volgen:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In tegenstelling tot wat 2 man hierboven zeggen. Het straffen werkt wel degelijk (althans, bij onze kat).

Daarnaast kun je na verloop van tijd de bak neerzetten op zijn favoriete plekje, tot hij in de gaten heeft dat in-bak = goed, buiten-bak = straf.

Daarna kun je de bak gewoon neerzetten waar je hem wilt hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gewoon, als je ziet dat hij/zij moet plassen oid, hem/haar optillen en op de kattenbak zetten. een andere optie ie hem/haar gewoon veel buiten te laten ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gebruik goede argumenten. Vertel hem waarom je het wenselijk vind dat de kat op de bak gaat, en schroom niet om tegen hem te zeggen dat je anders zou overwegen om te stoppen met voeren, of hem zal vragen buiten te slapen.

Maar ik heb gemerkt dat katten niet erg gevoelig zijn voor argumentatie, en lastig te overtuigen zijn. Misschien dat je gewoon moet proberen om bakgebruik aan hem te leren volgens de voorstellen van andere antwoorders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat je ook doet niet zijn neus erin drukken.
het antwoord is eenduidig met maar 1 moegelijkheid.
je kat in het kleinste kamertje in huis met de kattebak zetten voor 2 weken lang.
ik heb meer dan 100 katten in mijn leven gehad, (dierenambulance opvang ect) en dit is echt de beste manier. gegarandeerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
straffen? Dat helpt niet !!! Probeer te achterhalen wat de oorzaak is. Is de bak schoon? Maken meerder katten gebruik van die bak? Heeft ze wel op de bak gedaan ?
Heb je meerdere katten ? Zet er dan een bak bij.
Doet de kat alles in huis of alleen n plas of de ontlasting? Probeer een aantal dingen uit, en helpt dit niet zou ik naar de DA gaan om nierproblemen oid uit te sluiten.
succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mag je kat naar buiten? Dan is de kans groot dat hij/zij zijn behoefte buiten doet. Daar is niets mis mee. Een kat kiest buiten altijd dezelfde plek.

Doet de kat het buiten de kattenbak binnen? Dit kan meerdere oorzaken hebben. Als eerste zou ik de urine van de kat laten onderzoeken bij de dierenarts om de bekende urineproblemen uit te sluiten. Is dit niet de oplossing dan is het vaak angst gerelateerd.

Zoals eerder vermeld is een juiste kattenbak met een juiste vulling een uitprobeer werkje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mijn tip: zorg voor minimaal 1 kattenbak per kat, zet die tijdelijk in een afgesloten ruimte. ga daar met je kat zitten en geef hem eten. meestal moeten ze een minuut of 10/15 daarna poepen. zie je dat hij gaat draaien of onrustig word, zet hem dan steeds op de bak. net zo lang tot hij zijn boodschap doet. dan uitbundig belonen met iets wat hij lekker vindt: snoep, borstelen whatever. paar keer herhalen.

als hij op een vaste plek wildplast of -poept: plastic eroverheen helpt al vaak (zit niet lekker), maar er tijdelijk zijn etensbakje neerzetten helpt op zeker. succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als het om wildplassen gaat, de kat in de badkamer zetten met een teiltje met in stukken geknipte vuilniszak er in, zodat hij toch wat te graven heeft.
eventuele kleedjes weghalen, en de stop in de afvoer(en) doen.
met de opgevangen plas zo snel mogelijk naar de dierenarts gaan, en laten controleren op ontsteking en gruis.
pas als een medische oorzaak is uitgesloten ga je aan een gedragsprobleem denken.
Rieneke1
14 jaar geleden
Het is een training waar je even doorheen moet. Houd je kat goed in de gaten en als hij aanstalte maakt om te plassen zet je hem rustig op de kattenbak. Nooit straffen als hij toch ergens plast want dan gaat hij het plassen asocieren met straf en durft hij niet meer met als gevolg dat hij het heel lang gaat ophouden ( heel slecht voor de blaas) en ergens stiekum in verborgen hoekjes doen. Houd de kattebak goed schoon, een kat is een erg schoon dier. Mocht hij vaste plas-plekjes in huis hebben dan wil het nog wel eens helpen om daar een paar kattenbrokjes neer te leggen. Een kat zou nl nooit plassen op de plek waar hij eet. Zorg er dus ook voor dat de voerbakjes niet te dicht bij de kattebak staan. Een druppel bleek onderin de kattenbak wil ook helpen, katten vinden dat een heerlijke geur en zo `beloon` je ze een beetje als ze op de bak gaan en maakt het gebruik van de kattebak wat aantrekkelijker voor je. Verder heel veel geduld maar als het eenmaal in hun systeem zit zullen ze netjes daar hun behoefte blijven doen.

Toegevoegd op 29-05-2009 13:06:02
Ik bedoel bij die zin natuurlijk; maakt het gebruik van de kattenbak wat aantrekkelijker voor ZE....