wat is 'mok' precies bij een paard?

ik hoorde laatst dat iemands paard last had van mok (weet niet of je dat zo schrijft) wat is dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Mok is een verzamelnaam voor verschillende vormen van huidirritaties aan de onderbenen van een paard. De meest bekende is wel die in de kootholte (het gebied net boven de hoef aan de achterzijde van het been).
Mok kan erg hardnekkig zijn en de eigenaar soms tot wanhoop drijven, mede omdat mok bij een aantal paarden telkens weer terugkomt.
Meestal zie je de problemen in de nazomer en in de herfst, maar sommige hebben er het hele jaar door last van. Sommige rassen hebben vaker mok dan andere. Bekend zijn de problemen bij de Friezen en de Tinkers.
Mok is niet besmettelijk voor andere paarden.
Er zijn heel veel therapieën voor mok en dat geeft wel aan hoe divers de oorzaken kunnen zijn. En hoe machteloos je soms staat...

Hoe ontstaat mok
Mok is een zogenaamde multifactoriële ziekte. Dat wil zeggen dat er vele oorzaken kunnen zijn welke vaak ook gecombineerd voorkomen. Hieronder een willekeurige opsomming:
• Invloeden van buitenaf (o.a. zand en modder, vuil, diarree, teveel en te grondig wassen, insektenbeten) met als gevolg beschadiging van de huid. Dit vormt vaak het begin van meer ellende. Doordat het huidgebied waarin de aandoening aangrijpt bij ieder beweging van het paard mee beweegt, zal herstel van de beschadiging minder snel verlopen dan op plaatsen waar de huid weinig beweegt. Ander nadeel van de locatie van het probleem is dat het zo dicht bij de grond is.
Zomermok ontstaat waarschijnlijk door een combinatie van irriterende en/of ‘giftige’ stoffen in het gras en teveel zonlicht in de zomer.
• Bacteriële infecties kunnen de zaak verergeren. Ze kunnen immers makkelijk een voedingsbodem vinden en kunnen dan nog meer problemen veroorzaken.
• Zonnebrand (bij witte huid).
• Schimmelinfecties.
• Schurftmijten. Chorioptesmijten (zie foto onder) komen veel voor bij de Fries en nestelen zich bij voorkeur in de warme, vochtige omgeving van de kootholte.
• Sommigen menen dat een verminderde weerstand een oorzaak kan zijn voor mok. Wat dat dan precies inhoudt is onduidelijk.

Op onderstaande site staat nog meer informatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel voor het antwoord!

Andere antwoorden (1)

Het kan aan zowel de voor- als achterbenen voorkomen en er zijn verschillende soorten mok. Bij het ontstaan van mok krijgt het paard kloven in de kootholten.. Meestal hebben we in het aanvangsstadium te maken met zogenaamde 'droge mok' (hardnekkige droge kloven).Deze aandoening kan ontstaan door een slechte hygiëne in de stal of een natte dam in de weide, waarin bacteriën huizen. Probeer in elk geval aangekoekt vuil aan de benen te voorkomen.

Paarden met 'sokken' aan de benen (div. koudbloed- en Friese paarden) hebben vaker last van deze kwaal. Ook paarden die op stand staan (geen box maar vaststaan op één plaats) hebben vaker last van mok. Waarschijnlijk omdat deze paarden praktisch geen beweging krijgen en de doorbloeding van de benen dus zeer slecht is.

Behalve slechte hygiëne kan ook overmatig met zeep wassen mok veroorzaken. De vetlaag (talg) wordt op die manier verwijderd. De droge huid kan openspringen en er kunnen dan allerlei infecties ontstaan. Dit laatste stadium heet 'natte mok'. Uit de kloven komt vocht, er ontstaan dikke korsten op de zere plekken.

Ook schurftmijten kunnen zich in de kloven/wonden gaan invreten. In dit geval dient men én de mok én de parasieten te bestrijden.