Waarom draait onze mops rondjes?

Onze mops draait af en toe als een gek in de rondte: dan weer linksom, dan weer rechtsom. We zijn al naar de dierenarts geweest, die dacht dat het door jeuk komt. Hij heeft een spuit gehad en we moesten hem twee keer per week in bad doen. Dit heeft echter weinig effect gehad. Is het gewoon een "gewoonte"? Of verveelt hij zich, wil hij aandacht? Er zijn de hele dag mensen in huis, hij krijgt de hele dag aandacht, we weten het niet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.1K

Antwoorden (4)

Het kan zijn dat je hond dit gedrag vertoont omdat hij zich geen raad weet met de rangorde in huis. Goed zijn voor een hond is soms tè goed zijn voor een hond. Als daardoor voor hem niet duidelijk is wie de leider is, zal hij zelf die rol op zich moeten nemen. Niet alle honden zijn zo dominant dat ze dat kunnen.
Je kunt zelf allerlei dingen doen om te laten blijken dat jij de baas bent. Het kost wel enige tijd voordat je hond daaraan gewend raakt. En het is niet zeker dat je hond daarom dit gedrag vertoont. Maar onduidelijke rangorde kun je dan in ieder geval wegstrepen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken meer honden die deze eigenaardige gewoonte hebben. Als het niet van een lichamelijke kwaal komt, wat bij jullie hond al is nagekeken, is het aangeleerd en beloond gedrag.

Vaak beloon je niet bewust maar onbewust.

Het feit alleen al dat hij heel de dag, naar believen, aandacht krijgt is niet goed. Je moet niet de slaaf van je hond zijn en zoals mijn trainer zei: je bent niet bij je hond in dienst.

Een hond heeft zeker recht op aandacht, spel en beweging. De mate waarin dat wordt gegeven moet dan ook gelimiteerd zijn.

Een hond slaapt of rust gemiddeld 16 uur per dag. Voor die rust moet hij een veilige plaats, hebben waar hij niet wordt gestoord.
Van de overgebleven 8 uur worden er minimaal 3 uur buiten doorgebracht, waarvan 2 uur in de vrije uitloop. Deze drie uur zijn dan verdeelt in 4 uitlaatperioden, zodat hij zich op een gezonde manier kan ontlasten. Binnen kan je een speelhalfuurtje invoegen, maar pas als je daar zelf het startsein voor geeft. Jij begint en eindigt het spel. Een onzekere hond laat je af en toe winnen, een dominante hond nooit.

Als hij alles heeft gekregen waar hij recht op heeft, voeding, sport en spel, mag hij geen aandacht meer van de baas eisen. Je kunt een hond ook wennen aan een ongezonde hoeveelheid aandacht, waardoor hij de hele dag "op scherp" staat en geen rust meer neemt. Op die momenten ontwikkelt hij een gewoonte die inslijt: aandacht vragen, eisen, op wat voor manier dan ook.

Negeer de hond. Geen oogcontact, geen commando's. Spreek dit af met iedereen die in huis is. Je zult zien dat zijn vreemde gedrag in eerste instantie toeneemt. Volhouden dat negeren en het zal uitdoven.
Ivana
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
+1 ivana. het gedrag zal idd eerst toenemen, dan uitdoven, maar dan nog een laatste opleving vertonen. bij katten heet dit staartjagen, en kan een ocd (dwangneurose) worden.
gedragstherapie zal dan vaak door medicatie (clomicalm bijvoorbeeld) ondersteund moeten worden.
Het kan zijn dat hij jeuk, vlooien of last van zijn anaalklieren heeft. Maar dan had de dierenarts dat dan wel geconstateerd. Dus is het waarschijnlijk een gedragsprobleem.

Het kan inderdaad uit verveling zijn ontstaan. Maar wat de meest voorkomende oorzaak van stereotype gedrag (OCD) is dat veel bazen dit eerst grappig vinden. Zeker als ze een puppy zijn. Dan wordt het gewoonte-gedrag en is dit gedrag een stuk minder leuk. Maar de hond heeft dan ervaren dat hij er aandacht mee krijgt. Soms ontstaat het ook door een teveel aan energie: het biedt een hond een uitlaatklep. Deze honden moeten dus op een juiste manier meer bezig gehouden worden! Hondensporten, denkspelletjes etc.

Afstraffen of een vies smaakje op de staart smeren is dus slechts symptoombestrijding, bedenk waarom je hond het zou kunnen doen... krijgt hij wel genoeg fysieke en mentale uitdagingen? Werk dan aan die motivatie!

Het gedrag kan een obsessief gedrag worden doordat het een verslavende bezigheid is. Sommige hondenrassen zijn er wat vatbaarder voor dan andere. Een herder zal sneller gaan staartjagen. Tijdens staartjagen bijvoorbeeld worden namelijk endorfines aangemaakt wat de hond een prettig gevoel oplevert. En dan helpt het negeren niet meer: het gedrag is zelfbelonend. Bij verschillende rassen, waaronder zeker de bullterrier, die eerder gewoon rondje zal gaan draaien, is dit ook een erfelijk probleem.

Honden die dit gedrag obsessief vertonen kunnen, als ze ervan weerhouden worden, vervallen in ander obsessief gedrag. Al met al is het het dus uitermate belangrijk om de oorzaak weg te nemen. En de hond te refocusen op iets anders door hem al bij de eerste aanzet van het gedrag (misschien doet hij het steevast als hij druk gaat rennen..dan heb je daar het begin al) de hond een afleidende prikkel aan te bieden, zoals bijvoorbeeld een bal of kluif.

Uw dierenarts kan u mogelijk een gedragstherapeut adviseren die u kan helpen het gedrag te veranderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat de hond achter zijn eigen staart aan gaat rennen kan verschillende oorzaken hebben. Het kan zijn dat de hond zich verveelt of dat de hond bang en nerveus is.