Kan je veilig een hond kopen via marktplaats?

Omdat ik opzoek ben naar een kruising ben ik op marktplaats een ideale tegen gekomen. Omdat het een kruising is zijn er geen fokkers die dit soort fokt. De vrouw deed zich betrouwbaar overkomen maar het blijft een gok. Het is geen goedkoop 300 euro hondje dus de prijs is bijna net zoveel als bij een fokker. De ouders zijn in huis en het is de laatste pup (9.5 weken) in het nest. Hij is best groot al. Zij verkoopt alleen deze hond dus geen 20 soorten in een hok. Hoe betrouwbaar kan dit zijn? Of het het ten alle tijden een kwestie van geluk hebben?

Toegevoegd na 6 uur:
Beste allen!

Bedankt voor jullie reacties. Mede hierdoor zijn we tot onze besluit gekomen om dit hondje niet te kopen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom niet naar een dierenasiel daar zitten honden zat en betrouwbaar denk ik ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat deze soort niet in een dierenasiel zit. En de pup is toch ook al geboren dus die kan daar eveneens terecht komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus de hond kost geen 300 maar 800? Waarom verbeter je dat niet in je vraag? En dan zoveel onzin over de ouders? Snel hardhollend weglopen daar!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een kruising is geen soort. om wat voor hond gaat het als ik vragen mag? de recentere gadgets ? (puggle, labradoodle, naakhond/chihuahua, of een xing van de afdeling molossers/doggen/terriers?)om maar een paar types te noemen die lekker op de markt liggen en waar men ook echt wel een bedrag voor neer wil leggen. als mensen grof geld vragen en de hond nog geen enting heeft gehad, laat staan dat er een PP of gezondheidsverklaring bij zit, en de hond groot gebracht is met baggervoer van de supermarkt mag je gerust aannemen dat men een slaatje uit het dier wil slaan. ben al heel wat jaren bezig met de handel in huisdieren in het bijzonder op MP. heb nogal wat gegeven van mensen in mijn computer staan die niet aan de haak zijn.
MP claimt wel samen te werken met de DB, maar je wil niet weten hoeveel info over handelaren ik inmiddels heb doorgespeeld naar het LID (waar ik wederzijds contact mee heb juist vanwege dit soort 'mensen' in de hoop genoeg door te spelen zodat ze strafrechtelijk vervolgd kunnen worden) als je wil kan je me de ad doormailen en kan ik kijken of ik mogelijk info kan vinden in mijn gegevens over de betreffende persoon.
veel mensen zijn herkenbaar aan hun handelswijze, ondanks dat ze hun naam en woonplaats regelmatig veranderen. controleer dus altijd de naam, telefoonnummer, adres etc. let ook op hoe lang iemand al lid is van MP (was ik vergeten in mijn antwoord te zetten) (ik doe verder niets met de gegevens uiteraard, kijk alleen ff mee als je dit op prijs stelt omdat ik snap dat je het op safe wil spelen)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@pelle er staat GEEN 300 euro!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan moet je dat niet neerzetten in een reactie en als iemand er op reageert niets zeggen. Kijk maar bij marion: Het beestje kost 800 euro. Gemaakte kosten is gezegd Je zorgt toch echt ZELF voor de verwarring hoor.
Ivana
11 jaar geleden
Elsx92, "gevoel" geeft geen informatie over de afwijkingen van een pup of over een slechte genen-basis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Blijkbaar werkt gevoel ook niet ivana omdat els het ook een keer mis had?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
gevoel kan ook ervaring zijn met honden. hoe reageert de hond in bepaalde situaties, bij bepaalde mensen, wat geeft het dier voor signalen af. als men met emotie denkt en het verstand vergeet (kijk die lieve ogen, wat een mooie kleur vacht) komt men niet zelde bedrogen uit. een hond moet je sturen, pas dan kan het aan maatje zijn. als het eerste een maatje van je wordt gaat het niet zelden mis. veel erfelijke afwijkingen komen pas na een paar jaar aan het licht. zelfs een dierenarts kan dit niet aanvoelen.

Het beste antwoord

dat ze het puur om de centen doet lijkt me wel duidelijk.

is de hond wel genent? heeft het een PP, en een gezondheidsverklaring van de DA?

is er wat te vinden onder haar naam via google? heb je gegevens al gecontroleerd, weet je zeker dat ze niet elk jaar een nest heeft met deze combinatie (waardoor de moederhond uiteindelijk is uitgeput wat ook zeer nadelig kan zijn als je pup wat ouder is en er dingen aan het licht komen die je nooit eerder had kunnen zien)

is de vrouw nog zo aardig als je vraagt om een kopie van haar ID omdat je tegenwoordig zoveel rare dingen hoort en het op safe wil spelen. welke voeding krijgt de pup, zijn ze al begonnen met het zindelijk maken, wat hebben tot nu toe gedaan om het diertje te socialiseren, kent het begrippen als bv 'zit' en lig?

is de vrouw opdringerig en bijzonder aardig (pup verkopen levert tenslotte een paar leuke knaken op en het is een last en kostenpost minder)

hoeveel weet je eigenlijk van haar (heb je bv contact via de mail, heeft ze dan een vaag mailadres of staat er een deel van een naam of andere persoonlijke gegeven in?)

kortom via marktplaats weet je het nooit, en sterker nog, zelf een erkende fokker kan geen garantie geven dat een aangeschafte pup altijd 100% gezond is.

hoe makkelijker het is om anoniem een dier te verkopen hoe meer oplichters en afzetters hier gebruik van maken.
hoe meer mensen dus anoniem handelen, hoe meer ze te verbergen hebben.

met dit in je achterhoofd is het meer een kwestie van je ogen open houden, goed opletten, mogelijke broodfokkers die simpel geld willen bijverdienen een stap voor te zijn, en uiteindelijk ook altijd wel een kwestie van geluk.

dieren blijven dieren, en elk dier kan wat (gaan) mankeren, zelf een hond met de meest mooie stamboom die van een zeer verantwoorde fokker afkomt.

laat je niet lekker maken met een garantie als de pup niet goed zou zijn. de meeste aandoeningen komen pas op latere leeftijd aan het licht (tenzij de pup al heel vroeg zwaar en heel duidelijk wat onder de leden heeft uiteraard) maar dan is de garantie al lang en breed afgelopen, of is de o zo aardige fokker ineens nergens meer te vinden, of kan je niets bewijzen.

slapen doen we 's nachts dus blijf realistisch denken en met je voetje op de grond staan (al liepen er tig perfecte pups rond daar)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jodyenboyke
11 jaar geleden
+
Ivana
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
thanx :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij het afbellen werd er kort af gereageerd met de mededeling dat zij net mensen die geïnteresseerd waren afgebeld. Terwijl wij gezegd hadden te twijfelen (formaat en beharing) en alleen wilde komen kijken en de ouders te ontmoeten. Dus lijkt mij dat je eerder zegt tegen partij B: er komen mensen dus wacht even af. Geen zuivere koek. Bedankt!

Andere antwoorden (6)

Daar kunnen wij natuurlijk niks over zeggen. Het beste is meestal een paar keer gaan kijken, en op je gevoel afgaan. Als het niet goed voelt, niet doen.
Het kan natuurlijk zomaar een per ongeluk nestje zijn geweest. Dan vind ik an sich 300 euro wel aan de flinke kant, maar je hebt ook behoorlijk kosten aan een nest puppies, zeker als hij al bij de dierenarts is gechecked, ingeent en ontwormd. Het is dus niet gezegd dat ze er ook daadwerkelijk iets aan overhouden. Bovendien nemen mensen veel eerder hals over kop en ondoordacht een huisdier als het (bijna) niks kost.

Dus als het klikt met de hond , het is een leuk beestje en je kunt hem goed hanteren, dan zou ik niet weten waarom je het per se niet zou moeten doen. Nogmaals ; volg je gevoel.

Rasgebonden problemen heb je met dergelijke kruisingen veel minder snel, tenzij het natuurlijk een kruising is van twee 'probleemrassen', maar je kunt nu eenmaal niet alles vantevoren weten Overweeg dus ook de eventuele risico's.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi marleen, bedankt voor je antwoord. Het is meer de bangmakerij die je leest en hoort over marktplaats. Hierdoor heb ik bij voorbaad al het gevoel van niet doen. Terwijl dit wellicht niet eens in zijn recht is. Het beestje kost 800 euro dus ja je hoopt hiervoor wel een stevig ras voor te krijgen. Bij een fokker betaal je 200 meer voor een zuiver ras en heb je garantie. Dit is een giant versie dus die wordt groter als gemiddeld. Dus tja waar doe je wijs aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Marktplaats-risico's zijn er vooral wanneer je anoniem (alleen per post) handelt ; wordt het wel betaald, krijg je het wel geleverd, dat werk. En daar stoot je regelmatig je hoofd. Steeds vaker zelfs ; Marktplaats holt achteruit. Als je echter Marktplaats uitsluitend gebruikt als bemiddelaar (dus medium om contact te leggen met iemand) en vervolgens persoonlijk de zaken afhandelt, is het niet slechter dan vroeger de advertentie in de krant f het vriefje in de supermarkt, of desnoods de kennis van een kennis van een kennis. Eenmaal oog in oog doe je gewoon zaken met een persoon, en moet je het op de 'ouderwetse' manier doen. Marktplaats staat daar helemaal los van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hou me al een paar bezig met de handel in huisdieren en MP is een van de plaatsen waar veel foute fokkers om het maar even zo te noemen hun dieren slijten. puur omdat het zaken doen zo lekker anoniem kan is het voor een bepaald slag mensen een bijzonder mooie mogelijkheid om zo verprutste pups aan de man te brengen. (of broodfok, of pups uit voormalige oostbloklanden, en het is natuurlijk een manier om aan handelswaar te komen om mee aan het fokken te slaan) ik kan wel roepen dat het probleem groter is dan mening persoon ooit verwacht, maar als je er wat verder inzit zie je pas werkelijk hoe groot deze beerput is. op een gegeven moment had ik zoveel documenten opgeslagen (mailtjes, klachten, meest afgrijselijke foto's) dat ik de DB heb benaderd met de vraag of ze hier wat mee konden.
hierop ben ik benaderd door de LID met het verzoek alles naar ze door te sturen, en heb nu nog wederzijds contact met deze en de AID.
ben niet meer zo heel actief op zoek naar gasten die geld verdienen over de rug van dieren, maar als ik er voor ga zitten kan ik wekelijks informatie doorsturen die in dosies gaat in de hoop dat er meer komt om een onderzoek in de stellen.
dat er daadwerkelijk een onderzoek komt nav de info heb ik al meerdere malen meegemaakt, dus ik geloof niet in het praatje dat het wel meevalt op MP of andere sites. (frustrerend is dat de weggeving op het gebied van handel en welzijn van dieren gewoon ernstig tekort schiet, maar dat terijze) persoonlijk afhandelen wil dus ook niets zeggen. controleer altijd gegevens, en vraag een kopie van een ID bewijs. mensen die niets te verbergen hebben zullen er totaal geen moeite mee hebben om uit de anonimiteit te stappen.
mensen die echt wel wat te verbergen hebben gaan zich in bochten wringen, komen met vreemde verhalen of haken zelfs af. via MP kan je ook aan eerlijke dieren komen via eerlijke mensen, maar het trekt wel degelijk mensen aan die minder begaan zijn bij dieren en hun nieuwe eigenaren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijk, maar dat ligt NIET aan marktplaats. Ook mensen die te goeder trouw zijn en particulieren verkopen er hun handel. Marktplaats is niks meer of minder dan een middel, een medium, net als een krant of mededelingenbord. Dat kan goed en verkeerd gebruikt worden, door goede en verkeerde mensen. Daarom moet je ook altijd 'kopen met het koppie' en zelf persoonlijk zaken doen met de mensen die je op die manier ontmoet. Op exact dezelfde manier.
Eerst zelfs een onderzoekje doen:

Ga er kijken, als er dingen of plekken zijn die je niet mag zien, dan weet je genoeg.
Als ze zegt dat beide ouders in huis zijn, dan moet dat ook zo zijn.
Je merkt ook meteen hoe ze omgaan met de honden.

Google haar naam en adres en eventuele andere gegevens.

Al met al:
Ja, als je een beetje oplet kan je prima een hond via marktplaats kopen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Vraag bij welke dierenarts ze zitten en neem contact met ze op.
Check ook of er eventueel iets over de dierenarts bekend is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ga morgen eventueel kijken. De ouders zijn aanwezig maar de omschrijving is twijfelig. Ik heb haar gegoogled maar er is niets te vinden. Zij doet zelf een opleiding geneeskunde (dieren) en zegt met korting de beestjes te checken. Dus dat is moelijk na te gaan. de honden zijn wel geent en hebben een paspoort dus niet te hopen dat zij zelf een stempel heeft ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat er niks te vinden is voor iemand die weinig honden verkoopt is op zich positief. Negatieve berichten worden eerder op internet gezet. Ik weet niet hoe het precies zit met een paspoort, maar alles moet na te vragen zijn bij degene die het paspoort heeft afgegeven:
http://www.ikzoekeenhond.be/Hondenfokkers/Hondenpaspoort/
dat kan dat best..
een hond die je bij een erkende fokker koopt kan ook ziek worden..
Je doet er wel goed aan, om eerst goed te gaan kijken, zijn de ouders er, in wat voor omstandigheden tref je het hondje aan!!
Is het hondje geent, en ontwormt!!
allemaal dingen die je moet vragen..
voor 300 euro mag je dit wel vragen, en het is niet zo dat alles via marktplaats niet goed zou zijn..
Mijn zoon heeft 6 weken geleden een boomer hondje via marktplaats gekocht, die was 250 euro, en hond was geent en ontwormt en zat ook nog een paspoort bij!
dus je moet idd geluk hebben...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het beestje kost 800 euro. Gemaakte kosten is gezegd
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gemaakte kosten ?? 800 euro ??
Hebben ze dat beest kaviaar gevoed ofzo ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hahaha zij zegt dat de ouders regelmatig voor haar opleiding dierengeneeskunde worden gebruikt en hiervoor bedragen betaald. Rontgen e.d.. Zij zegt de kosten te hebben gemaakt :-) vreemd he!
Ivana
11 jaar geleden
Jamica, dit klopt voor geen meter wat ze je allemaal op de mouw spelt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee idd, en het is ook nog eens een xsing, ging ik naar een fokker..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik geloof inderdaad dat er hier sprake is van een nogal knullig staaltje potentiële oplichting. maar goed, als je er langs gaat om te kijken, weet je meer. Zolang je maar niet in de verleiding komt het beestje alsnog te kopen omdat je het zo zielig vindt.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
voor dat zoveel geld!
waarom kijk je niet wat verder rond...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als ze de hond in haar opleiding zou gebruiken zou dit juiste de kosten moeten drukken lijkt me.
(of ze is een van de weinigen die vrijwillig kosten maakt, waar deze dan ook uit mogen bestaan) en een dier hoef je niet elke maand onder de xray te gooien om te zien of het dier bv (nog geen) hd heeft om maar een voorbeeld te noemen. wat ze in haar vrije tijd doet met de ouderdieren hoeft ze niet terug te verdienen in de pups. vind het werkelijk een heel achterlijk verhaal wat rammelt van alle kanten. 800 voor een pup waarvan je niet eens weet wat je krijgt (dat is nu eenmaal zo met een xing) laat staan dat je enige zekerheid vraag haar eens waarvoor ze het dier gebruikt, waarom, om welke kosten en gaat, en wat dit met de pups te maken heeft. wat voor opleiding doet ze precies, en waar?
(bel een keer met een verhaaltje en je komt er snel genoeg achter of het verhaal klopt)
Een rasloze hond van 800 euro is een veel te hoge prijs. Dat kunnen ze per pup in een nest nooit hebben uitgegeven.

Als een fokker van raspups 200 euro meer telt, dan zit daar ook de onkosten voor shows in en de wedstrijden die ze hebben gelopen op keuringen. Daar komen nog de stambomen bij, de heupkeuringen en oogonderzoeken bij sommige rassen. De inentingen en nog heel wat zaken die niet tellen voor een rasloos nestje.

Het paspoort waar Marion over schrijft is geen kostenpost, dat wordt automatisch verstrekt bij de eerste inenting van een pup.
Is de pup ontwormd? Zijn de ouders. ook al is het een mix, gekeurd op gebreken die bij een fors hondenras regelmatig voorkomen?

Je moet veel verstand hebben van honden wil je op Marktplaats terecht kunnen. Al ziet de pup er goed uit, dat is geen garantie voor gebreken die er via de ouderdieren ingeslopen zijn, als de ouderdieren niet zijn onderzocht en vrij bevonden van rasspecifieke afwijkingen.

Met al mijn hondenkennis zou ik dit niet aandurven en zeker dit bedrag er niet voor betalen.
Ivana
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
300 euro staat er toch ?
Achthonderd euro voor ene hond lijkt me sowieso van de pot gerukt.....maar het zou zomaar kunnen, hoor. Wat de gek er voor geeft, zullen we maar zeggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
haha nee het is geen 300 euro hondje ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je doet net alsof 300 euro voor een hond 'geen geld' is....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ marleen, tuurlijk is 300 euro veel geld. Maar je weet bij dit ras dat dit niet gefokt kan worden voor 300 euro als de gemiddelde fokker er 1000 voor vraagt.
jodyenboyke
11 jaar geleden
+ ivana
mijn rashond met stamboom+koopovereenkomst+ heup en elleboog- onderzoek van ouderhonden, kost minder dan 800 euro! En dan heb je te maken met een zeer betrokken fokker, die haar/zijn pup niet zo maar verkoopt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het is meer dan 300 euro. in de vraag staat.... ''Het is geen goedkoop 300 euro hondje dus de prijs is bijna net zoveel als bij een fokker.''
ja hoor je kan wel veilig een hondje kopen via de markt plaats

zelf heb ik ook af en toe een nestje dus ik weet wel waar je op moet letten bij een aanschaf

hoe liggen de pupjes erbij, is het schoon, maar in jouw geval zijn de pupjes al weg
is de pup in huis of zit het met de ouders ergens in een schuur, iets wat ik zeer onwenselijk vind, alhoewel dat niets over de gezondheid zegt maar dan is de socialisatie wat moelijker
hoe zien de ouders eruit en hoe is hun gedrag
vraag naar de gezondheid van beide ouders
is de pup geent en heeft die een gezondheidsverklaring

en 300 euro is echt niet teveel
als je een werpkisthuurt met lamp 12 euro per week
als de moeder voor een echo is geweest om te kijken of ze zwanger is 100 euro
de dekking kosten 200euro en in ons geval moesten we er 600 km voor rijden dus ook brandstof kosten
het extra voer wat de moeder krijgt vanaf 5 weken zwangerschap
en na de geboorte is dat 3 a 4 x zoveel dan de normale hoeveelheid
iedere dag de kist verschonen dus elke dag een was
na 3 weken gaan de pupjes zelf eten, tel uit je winst
2of 3x ontwormen
dan de inenting 30 euro per pup
het speelgoed wat je aanschaft waar ze mee kunnen spelen

en dan nog al het werk wat je er mee hebt om ze te socialiseren en zindelijk te maken voor ze naar het nieuwe baasje gaan

en de baasjes die zo vaak mogelijk willen komene kijken met de nodige bakjes koffie en koekjes

en bij ons krijgen ze ook ieder een video mee van de geboorte tot ze uit huis gaan met een karakter test zodat de juiste pup bij het juiste baasje is en dan vraag ik 350 euro

even nog een vraagje

hoe reageert de pup op jullie, het is dan wel de laatste en je wilt hem ook graag maar er moet wel een klik zijn van bijde kanten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
sorry verkeerd gelezen...het is geen goedkoop hondje van 300 euro als het een dure hond is heb je dan geen garantie?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee maar ik twijfel te erg ik zal de hond niet kopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
groot gelijk...ik zeg altijd bij twijfel niet doen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
800 euro zelfs...!!!
(tjemig, zou het beste diertje goud schijten misschien?)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onze hond koste ook zoveel en helaas... hij poept gewoon poep....... ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
haha mijn hond komt ook van MP af, en koste 200 eurie. netje een enting een PP een beslist geen rare verhalen om de kosten op te drijven. vragen stond vrij. helaas hoe lief het dier ook is, ze schijt geen goud (mag er een mestquotum bij vragen want ze legt behoorlijke formaten neer) maar hey, ze heeft wel een gouden karakter, en zou dr voor geen goud willen missen!!
Via Marktplaats kan je gewoon betrouwbaar een hondje kopen.
Wij hebben onze hond ook zo gekocht. Onze hond was ook niet zomaar 300 euro en het was ook erg ver weg.
Wij hebben het gewoon gedaan.
Die vrouw had een nestje thuis gefokt. Dan is dat waarschijnlijk niet voor het geld en aangezien de ouders erbij zijn, en zij geen andere honden fokt is het gewoon betrouwbaar.

Ik zou zeggen: Gewoon naartoe gaan!