Eet de hond te veel of loopt de hond te weinig of allebei?
Ben je al bij de dierenarts geweest?
Natuurlijk kan je minder eten geven, maar weet je zeker dat dit nodig is.
Eerst zeker weten dat er medisch niets aan de hand is.

Niet vaak wandelen met een hond is een straf voor de hond. Zou je de normale blokjes om lopen om te plassen en daarnaast een keer per dag de hond een grote wandeling van 1,5 uur geven dan komt de hond aan zijn trekken. Hij kan in zijn buurt de gang van zaken bij houden, de grond takken stenen bomen alles ruiken. Soms een plasje doen en weer verder want dat hoort er bij ontspanning door beweging.
Kunnen jullie dit niet zelf meer of tijdelijk, probeer eens een buurman -vrouw -jongen of -meisje te vinden die 1 x per dag de grote wandeling wil overnemen. Iemand die zelf al met zijn/haar hond wandelt. Gewoon vragen, antwoord kan hooguit nee zijn.
Anders mogelijk een uitlaatservice?
Het dieet moet je niet zomaar beginnen. Eerst naar de dierenarts, eerst kijken of de hond niets mankeert. Hond is wellicht niet meer zo jong? eet uit gewoonte? maar kan natuurlijk ook dat hij het verkeerde voer krijgt. Veel blikken zijn bijgevuld met granen. Kies voor graanvrij hondenvoer, dit is niet alleen gezonder maar hier komt een hond minder snel of niet van aan. Af en toe vlees is ook prima.
Een gezond dieet voor honden kun je bespreken met de dierenarts. Deze weet na onderzoek wat hondje mankeert en wat er aan gedaan kan worden.
Succes hoor @Scoobydoobydoo
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
De eenvoudige regel die voor mensen geldt "Minder eten, meer bewegen", geldt ook voor honden.
,
Veel honden eten wat ze wordt voorgezet tot het op is. Als je vanaf nu een stuk minder voer dan je gewend bent aan de hond geeft, zal deze vanzelf minder dik worden.

Ook zou je af en toe gebruik kunnen gaan maken van een loopband. Het is geen volledig alternatief voor een wandeling, maar zou af en toe kunnen helpen als je geen gelegenheid hebt om te gaan wandelen. Bij het gebruik van een loopband heeft een hond natuurlijk wel begeleiding nodig: je kan de hond niet alleen laten daarbij!
3 jaar geleden
De dierenartsen hebben vaak speciale hondenbrokken te koop die bijzonder goed zijn voor een gezonde hond met een erg gezonde vacht. Daarbij doe je er verstandig aan het voer elke keer af te wegen en de eerste weken te mengen met de helft van het aangegeven gewicht aan gekookte sperziebonen. Ook nooit iets tussendoor geven en consequent zijn als de hond blijft schooien. Bewegen is belangrijk, maar het eten is nog belangrijker.
"de eerste weken te mengen met de helft van het aangegeven gewicht aan gekookte sperziebonen." MOET ZIJN:
De eerste weken de helft van het aangegeven gewicht aan brokken te vervangen door gekookte sperziebonen. De sperziebonen worden niet verteerd, maar geven wel en vol gevoel.
Toegevoegd op 28 juni 2020 11:14: tekst