Is met de pot mee eten echt zo slecht voor een hond?

Mijn Jack-Russel is bijna 14 geworden en ons andere hondje is ook al 13.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.5K

Het beste antwoord

Echt slecht is het niet, een hond is een alleseter die best veel kan hebben, maar eten dat voor mensen geschikt is, is dat in principe niet altijd voor een hond. Vaak is het te vet en te zout ook, maar daar kun je eventueel met koken natuurlijk rekening mee houden. Ook een strikt vegetarisch dieet kan een hond wel een poosje volhouden, maar moeilijker dan een 'complete' maaltijd.

Als je hondjes altijd met de pot hebben meegegeten en die leeftijd hebben bereikt, heb je er duidelijk geen ernstige schade mee aangericht. Als jij je er prettig bij voelt en je honden gedijen er op, hoef je je niet door allerlei dure hondenbrokkenfabrikanten verhalen over vitaminen en mineralen aan te laten praten denk ik ; mensen houden tenslotte al duizenden jaren honden, en speciaal hondenvoer is echt iets van....in elk geval ruim na de tweede wereldoorlog.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

nee het is maar net wat hij gewend is, het is natuurlijk niet zijn natuurlijk dieet maar dat zijn brokken en blikvoer ook niet. al is hondevoer natuurlijk beter gebalanceerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Slecht is het niet, er ontbreken alleen specifieke voedingsmiddelen speciaal voor honden! Hondenvoer is daarom een meer complete keuze.

Toegevoegd na 56 minuten:
Tevens zijn brokken ook beter voor het gebit, en voor de stoelgang van de hond!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ons vorige hond at mat de pot mee en is 14 jaar geworden. Alleen had hij zijn hele leven last van vlooien. Wat we er ook aan deden, niets hielp.
Nu hebben we een hond die uitsluitend brokken krijgt. Zij is nu 4 jaar en heeft nog nooit 1 vlo gehad. Of het er mee te maken heeft weet ik niet maar ik denk het wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Te zout en slecht voor het gebit. Daarnaast heeft een hond een heel ander spijsverteringsstelsel dan een mens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze zijn anders wel gezond oud geworden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hoeft niet persé zo te zijn dat ze er korter door leven, maar gewone mensenpot is niet echt geschikt voor de hond. http://www.dogside.nl/basis.aspx?Lid=15&Lit=TEKST&STIJL=2
Als je hem maar geen chocolade geeft, lees ik net in GV. Bovendien is in vet gekookt eten niet eens voor een mens zo gezond, laat staan voor een dier. Lang zullen ze best leven, net als sommige mensen lang leven terwijl ze roken of eel patat en frisdrank nuttigen, dat wil dus niet altijd zeggen dat iets goed is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan, mits je de conditie van je hond goed in het ooghoudt. De hond is van nature eigenlijk een carnivoor en het is dus eigenlijk beter voor z'n gestel om gewoon aangepast voer te geven. Er veel honden te zwaar doordat ze meer voedingsstoffen binnen krijgen dan ze verbranden. Het is vanwege de huisvesting van de meeste honden immers bijna niet mogelijk om aan de juiste dagelijkse hoeveelheid beweging te voldoen aangezien er veel honden binnenshuis gehouden worden en hun baasjes niet dagelijks de tijd hebben om lange wandelingen te maken vanwege werk of andere verplichtingen. Het dan ook belangrijk om op te letten dat je hond niet te zwaar wordt. Honden kunnen, net als mensen, suikerziekte krijgen door overgewicht en verkeerde voeding. Je ziet dat sommige honden op latere lefftijd staar krijgen, dit kan ook een gevolg van van verkeerde voeding zijn. Dus let goed op wat je geeft, vlees en groenten kunnen minder kwaad dan aardappeltjes met jus en laat zoetigheid helemaal achterwegen.