Wat kan ik doen aan de "riedel" momenten van mijn kat?

Mijn kat kan van heel relaxed naar ineens de "riedel" krijgen. Dan rent en springt hij heel het huis door. Inclusief bijten en krabben aan de meubels. Iemand enig idee wat er met hem is of wat ik er aan kan doen? Het is een Maine coon van net 1 jaar.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat is een overmaat aan energie die de kat op deze wijze af laat vloeien.
Je kan dit voorkomen door dagelijks meermaals een tijdje met hem te spelen, laat hem maar lekker rennen achter een hengeltje of veter.
Komt bovendien de band met je kat ten goede!
Laat hem ook energie steken in voedsel zoeken, zoals hij ook in de natuur zou moeten doen. Je kan brokjes verstoppen door het huis, of ze aanbieden in een lege tissuedoos, op een oud dienblad vastgelijmde wasbollen, afgeplakte wc-rollen enz.
Verder is het fijn als je kat eens iets te onderzoeken heeft: neem eens wat eikels of vogelveren mee van buiten, plaats af en toe een nieuwe kartonnen doos in de kamer enz.
Werk ook eens met spannende geuren en doe wat catnip of valeriaantinctuur op een speeltje.
ook een oude sok gevuld met valeriaanwortel is zeer geschikt om je kat zich uiy ye laten leven.
Succes!
Rieneke1
10 jaar geleden
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Wat is dat toch met katten en dozen? Mijn katten zitten al in de doos voordat ik de boodschappen eruit heb gehaald. Of als ik de post open, en ik leg een brief ff op de bank, of op de grond, dan zit er meteen een kat op.
Rieneke1
10 jaar geleden
Het zijn holletjes he?
Prima slaapplekjes, en ook een goede uitvalsbasis als je andere katten wil plagen :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=539369832786336&set=a.430702613653059.104619.430701763653144&type=1&relevant_count=1
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=533003873422932&set=a.430702613653059.104619.430701763653144&type=1&theater
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Dat is schattig :-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Main-Coons houden van hoog klimmen springen als het maar de hoogte in is vinden ze geweldig. Plaats een houten stellage om een
kozijn van een deur en bekleed dit met vloerbedekking, plaats er twee zittingen voor hem op zodat ie goed OVER alles heen kan kijken. De mijne springt van de grond op de kast bijna 180cm.

Andere antwoorden (2)

Bij onze honden noemen we dit het 'stierenuurtje '
je kunt het proberen te voorkomen door soms even met haar te spelen zodat ze haar energie kwijt kan voordat ze er zelf aan begint en dus als een 'dolle stier 'door de kamer vliegt
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Main-Coons houden van hoog klimmen springen als het maar de hoogte in is vinden ze geweldig. Plaats een houten stellage om een kozijn van een deur en bekleed dit met vloerbedekking, plaats er twee zittingen voor hem op zodat ie goed OVER alles heen kan kijken. De mijne springt van de grond op de kast bijna 180cm.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
U heeft een main-coon he en die wil echt niet de hele dag alleen zijn ze zijn erg op aandacht gesteld. Nu weet ik niet dat het bij U het geval is maar zij vragen veel om bij de mensen te zijn. Als U in de keuken bezig bent, wil de main-coon U helpen (van de wal in de sloot) Als U zit te koffiedrinken wil de coon er absoluut bij zitten. Ze zijn vreselijk aanhankelijk en zijn boos als U ze ergens voor waarschuwt en dan mopperen ze erg.Als U zit te eten willen ze graag naast U zitten en dat gaat dan niet om het eten,maar ze wil gewoon BIJ u zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
U heeft een main-coon he en die wil echt niet de hele dag alleen zijn ze zijn erg op aandacht gesteld. Nu weet ik niet dat het bij U het geval is maar zij vragen veel om bij de mensen te zijn. Als U in de keuken bezig bent, wil de main-coon U helpen (van de wal in de sloot) Als U zit te koffiedrinken wil de coon er absoluut bij zitten. Ze zijn vreselijk aanhankelijk en zijn boos als U ze ergens voor waarschuwt en dan mopperen ze erg.Als U zit te eten willen ze graag naast U zitten en dat gaat dan niet om het eten,maar ze wil gewoon BIJ u zijn.