Hoe knip ik de veren van een grasperkiet?

Ik heb 2 lieve grasparkieten Toen ik ze had gekocht liet ik ook meteen een stukje van hun veren laten knippen Nu zijn ze best lang geworden en ze kunnen hoog vliegen Als ik aandacht aan ze geef vliegen ze meteen weg naar de gordijnen hangen hoog Dus daardoor wil ik hun veren knippen stukje Hoe moet dat?Liefst ook een filmpje erbij
Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Als je wilt dat ze helemaal niet meer vliegen of hooguit een meter van de vloer, dan kan je ook één vleugel kortwieken. Ze hebben dat geen balans meer en doen alles klimmend of met de snavel.
Maar ik geloof echt, dat de schoonheid van de vogel verloren gaan bij iedere vorm van kortwieken. Je haalt een gedeelte van hun pracht weg. Ze zijn zo mooi als ze vliegen.

Beter kan je ze eerst tam maken, zodat je ze met een lekkertje of wat zaadjes weer gewoon vanuit de gordijnen op je hand kunt lokken. Kortwieken vind ik net zoiets als een hond altijd aan de lijn hebben: je hebt dan te weinig tijd gestoken in de opvoeding. En het werkelijk genieten van het dier is er niet, omdat je hem/haar sterk in zijn/haar vrijheid beperkt.

De foto hierboven laat precies zien hoe het moet, dat klopt. Als de vleugels tegen het lichaam zijn, zie je dan nauwelijks dat ze gekortwiekt zijn. Doe je het een beetje onhandig, dan weet je in ieder geval dat ze na de eerstvolgende rui weer zijn aangegroeid.
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
inhoudelijk is je antwoord goed dus snap de min niet. (ben ook tegen knippen maar daar ging de vraag niet over) +1
Ivana
12 jaar geleden
Dank je Eucalypje. Minnen geven zonder te lezen is een nationale sport, zullen we maar denken. Goed dat jij tenminste begrijpt wat ik probeer te zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
C+

Andere antwoorden (2)

Op bijgaande foto's is duidelijk te zien hoe een en ander in zijn werk gaat....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er wordt aangeraden eerst bij een ervaren kweker te gaan kijken wat hij precies doet bij het kortwieken. De eerste en laatste veer van de vleugel moet je laten zitten, dan zie je niet dat hij gekortwiekt is.

Of kortwieken een oplossing is, is nu niet aan de orde, maar daarover bestaan verschillende meningen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ken een kweker, en die snipt BESLIST niet aan vleugels dus meningen verschillen idd :)