Kalkpoten verweekt en stinken na vaselineverband. Is dit normaal?

Onze ukkelse baardkrielhanen hebben zware kalkpoten "gehad". We hebben ze 4 dagen ontsmet in een dettolbad en dan 2x 2dagen met een vaseline verband ingewikkeld. De poten kwamen er bleek uit en stinken enorm. Is dit normaal? Nog niet alle korstjes op de tenen zijn weg...hoe moet ik ze nu verder behandelen? En wat met hun pootveren? Sommige moest ik trekken door ontsteking, maar ze leefden nog en hebben dus gebloed. Wat doe ik daarmee en komt dit nog terug goed? Hun andere pootveren zijn volledig kapot maar hangen er nog aan..wanneer kan dit terug goed komen? Help, iemand? :s

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Antoni
6 jaar geleden
Ik vermoed dat een dierenarts of veearts je hierin het beste kan adviseren.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Voor nu weet ik 't niet, maar een volgende keer bij kalkpoten zou ik gewoon de pootveren afknippen en daarna een aantal avonden de poten even in olie dopen, niet verbinden. helpt hier altijd, en de mijten blijven niet ergens anders in leven, wel van alle kippen de poten dompelen in olie, anders overleven de mijten op de onbehandelde kippen

Antwoorden (1)

Dat lijkt me niet normaal. Het klinkt alsof de poten niet goed droog waren voor je de vaseline aanbracht. De huid wordt dan zacht en gaat dan stinken. Dit levert een infectierisico op, omdat de natuurlijke barrière is beschadigd en er wondjes ontstaan. Ook de kalkpootmijt die nog in het hok zit dringt zo weer makkelijk opnieuw binnen in de poot. Je hebt eigenlijk een nieuw probleem gecreëerd. Je kunst het beste snel contact opnemen met de dierenarts.