Oude kitten laat nieuwe kitten niet met rust. Nu is er constant ruzie. Wat nu?

Onze kitten van 4,5 maanden (Deadpool, mannetje) laat onze nieuwe kitten van 3 maanden (Storm, vrouwtje) niet met rust.
Ze is hier nu 5 dagen en het begon met 1 keer blazen van haar kant.
Op advies van de da meteen bij elkaar gezet. Gaat blijkbaar bij jonge kittens meestal wel goed. Deadpool is niet boos (voor zover ik zie) geen opgezette haren, niet blazen of grommen, oren staan normaal. Heb het idee dat hij gewoon graag wil spelen.
Maar mevrouw heeft hier een hele andere mening over.
Deadpool komt constant op haar af en dan begint ze met grommen, blazen, mauwen en uithalen. En dit gaat keihard!
Als Deadpool even apart in een kamer zit, loopt ze onbevreesd, met staart in de lucht overal door het huis. Klimt overal op, speelt met alles en is gek op aandacht van mensen.
Maar laten we Deadpool erbij, is het 2 seconden snuffelen aan elkaar. Als zij zich dan omdraait en wegloopt, loopt hij er direct achteraan. Hij tikt haar kont met zijn pootje alsof hij zegt: speel eens met me!
En dan begint het gezeur. Zij rent hard weg en kruipt blazend en grommend onder de bank of tafel (waar Deadpool niet meer onder past) en Deadpool gaat dan voor de bank liggen en steekt spelend zijn poten onder de bank. Waar Storm dan dus duidelijk geen zin in heeft. Maar hij blijft achter haar aan gaan.
Ik ben bang dat op deze manier zij zich altijd blijft verstoppen.
Ze hoeven van mij echt niet samen te slapen ofzo. Maar het zou nu al fijn zijn als ze elkaar gewoon zouden dulden.
Wat kan ik doen??

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.2K
Rieneke1
7 jaar geleden
Heb net het filmpje bekeken: je meisje is duidelijk doodsbang, en dat is enorm welzijnsbedreigend. Nu uit elkaar halen, echt doen! Je wil geen getraumatiseerd ziek kitten hebben straks, en het zou fijn zijn als ze de kans krijgen bevriend te raken, wat zo echt niet gaat lukken, integendeel.

Het beste antwoord

Je dierenarts heeft zo te lezen meer verstand van medische zaken (dat hopen we dan toch), dan van gedrag. Het klopt dat jonge katjes sneller overeen komen, maar ze plompverloren bij elkaar zetten is nooit een goed idee. Mijn advies is om ze alsnog apart te zetten, en een rustige langzame introductie te doen. Daar kan ik een heel epistel over gaan typen, maar als je google raadpleegt vind je de handleiding zonder problemen. Neem de tijd en overhaast niets.

Verder nog een bedenking: je katertje kan ieder moment geslachtsrijp worden als hij dat nog niet is, en ik zou dan ook hard over castratie gaan denken. Bedenk dat ook poeslief met 4 a 5 mnd geslachtsrijp kan zijn! Mocht je dierenarts nog van de oude stempel zijn en nog niet willen castreren, bel dan eens rond voor een dierenarts met modernere inzichten. Laat je ook absoluut niet verleiden het poesje op de pil te zetten, zelfs niet eenmalig.

Veel plezier nog met je katjes!
Rieneke1
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Rieneke1 dank voor je reactie!
We hebben ze niet zomaar bij elkaar gezet hoor. Begon in het reismandje. Snuffelen en zien, verder niks. Had maar 1500 karakters om alles uit te leggen, vandaar ;)
Begin ging prima. Ze kon er ook uit. Geen probleem. Snuffelen, en Deadpool hield afstand. Pas toen ze een uur later klaar was met ontdekken en begon te spelen dook hij erop. Hij wil nu niets anders dan dichtbij zijn. En zij geeft inderdaad zo duidelijk aan dat ze bang is en niet wil.
Ik heb ze nu uit elkaar gehaald. Ieder in een eigen kamertje (ruimte zat hier gelukkig!) Met speeltjes, kattenbak, eten en drinken en slaapplek. We gaan het weer stap voor stap proberen. Ook met behulp van Feliway Friends. We weten t niet als we het niet proberen zal ik maar zeggen :) En over castratie: staat zeker op de agenda! Maar wel echt pas als hij 6 maanden is, of als hij eerder sproeit. Eerder is niet goed.
En over de kattenpil hebben we niet eens nagedacht. Alleen maar rotverhalen over gehoord. Zodra zij oud genoeg is wordt ze ook direct geholpen. Een vriendin heeft een ongeholpen binnenpoes en dat is zo zielig als ze krols is! Dat wil ik echt niet! Het is gewoon lastig. Er staan zoveel uiteenlopende tips en ideeën op internet. En de ene dierenarts zegt dit, en de ander dat. Ook alle mensen om je heen hebben andere ideeën. Wat voor de ene kat werkt, werkt voor de andere niet. En je weet niet wat er werkt als je het niet probeert tot het lukt. Ik zou mijn ziel verkopen om te zorgen dat mijn diertjes het perfect naar hun zin hebben, dus vandaar mijn vraag. Het is lastig als je zelf geen kat bent om dan te weten wat ze nou eigenlijk willen en nodig hebben.
In elk geval super bedankt voor je tijd en je antwoord.
Dinsdag staat ook een afspraak met de dierenarts voor Storm ter controle. Dan gaan we ook vragen wat we kunnen doen (als er geen verbetering is) Tijd zal ons leren...
Rieneke1
7 jaar geleden
Je zal inmiddels gegoogled hebben en gelezen hebben dat een introductie van een nieuwe kat, ook als dat een kitten is, gerust weken of nog (veel) langer kan duren? 6 mnd is veel te laat als je ook een poesje hebt lopen: vroeger castreren kan prima. Zoals gezegd bel eens rond bij andere dierenartsen die wat moderner zijn. Of vertel dat je katertje sproeit, of hij dat nu doet of niet. En als je nog vragen hebt, stel ze dan niet aan je dierenarts die er niet voor is opgeleid, maar aan een gedragsdeskundige.