Eet een kat ook weleens potgrond?

Vroeg me dit af, omdat er veel grond uit een plant verdwijnt.
Er staat echt genoeg voer en drinken voor hem hoor, maar dacht meer uit verveling omdat het een buitenkat is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.6K

Het beste antwoord

nee, daar heb ik nog nooit van gehoord.
katten kunnen onder bepaalde medische omstandigheden wel het kattengrit gaan eten.
dan is een bezoekje aan de dierenarts vaak wel wenselijk.

betrof het mss een vers gepotte plant, waarvan de aarde nu gewoon aan het inklinken is?
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat laatste zou het ook heel goed kunnen zijn. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De plant staat er al zeker 3 jaar, daarna ook nooit meer verpot, want daar heb ik uiteraard ook aan zitten denken.
Rieneke1
12 jaar geleden
ook de kluit niet laten indrogen?
het is me een raadsel, maar ik denk niet dat je kat de schuldige is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk inderdaad dat het meer met de plant/water te maken heeft.
Vergeet nogal eens mijn planten.
Dank je wel.

Andere antwoorden (1)

Er verdwijnt veel grond uit een plant??

Neem aan dat je het iets anders bedoelde te zeggen..:)

Een kat voelt instinctief heel goed aan indien hij mineralen tekort heeft. Mineralen kunnen onder meer in aarde en potgrond zitten.

Kans is dus inderdaad aanwezig dat de kat van de potgrond eet. Je zou het in dat geval ook aan zijn ontlasting moeten kunnen zien.

Toegevoegd na 4 minuten:
Indien je kat daadwerkelijk van de potgrond eet, zou je dat ook kunnen opvatten als een signaal dat de voeding die je voor de kat koopt, niet volledig biedt wat de kat nodig heeft.

Misschien eens wat meer afwisselen betreft voeding, of een ander merk proberen.

In de potgrond kunnen mogelijk ook stoffen zitten, die minder gezond voor de kat zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, exact zoals ik stel: bij een plant verdwijnt de buitenste rand potgrond. Heb geen idee hoe.
Mijn kat is echt een buitenkat, maar soms moet hij door omstandigheden van mij binnen blijven.
Dacht dat dit misschien een teken van vervelen was, maar er ligt nergens potgrond. Ra Ra Hoe zou ik dit aan de ontlasting kunnen zien? Hoe evt. te handelen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zijn ontlasting zou dan donkerder dan normaal moeten zijn. En hoe te handelen: Dat zei ik in feite al. Probeer eens af te wisselen met voedsel. Niet elke dag hetzelfde voer geven dus. En kijk eens op de verpakking van de potgrond, wat daar allemaal voor stoffen inzitten. Indien je het idee hebt dat daar ongezonde stoffen in zitten, zou je de potgrond rondom de plant misschien beter kunnen afdekken, zodat de kat er niet mee bij kan. Zaai eens wat tarwekorrels. Het gras wat daaruit groeit wordt door veel katten graag gegeten en is super gezond.
Bevat veel mineralen, en dat neemt de behoefte af om van de potgrond te snoepen. Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er staat altijd droog voer. Merk wissel ik regelmatig of meng ook nog wel 2 soorten door elkaar.
Natvoer krijgt hij 2 a 3 van die zakjes per dag, dit naar gelang hij opeet. Wissel ook merken. Water altijd aanwezig.
Ook maak ik weleens een stukje verse vis of kip.
Hij blijft echter slank, maar eet buiten ook van alles: Muizen, vogels, kikkers enz.
Brengt dit zeker min. 3x in de week mee naar huis.
Welke voeding zou hij dan nog missen?