Vinden katten bleekwater/chloor lekker ruiken of juis vies?

Zodra ik de fles bleek open maak en ergens in huis iets daarmee schoon maak heb ik de hele tijd onze poes om mij heen hangen.

Gisteren wat chloor gemorst onder de toiletpot. Meteen de poes erbij. En op die plaats liggen.

Nu zag ik hier een vraag van 6 jaar geleden. Waarbij iemand vraagt waarom haar katten er zo dol op zijn. Maar daar komt geen echt antwoord op. Behalve iemand die zegt dat de kat het juist vies vind. http://www.startpagina.nl/v/huisdieren/vraag/100101/katten-gek-gloor

Mijn poes reageert ook zo op chloor als op kattenkruid. Dus is het nu vies of lekker.

Ik geef haar geen kans om het op te likken. Maar het is wel opvallend. Bij andere schoonmaakmiddelen haalt ze haar neus op en probeert ze uit de buurt te blijven of het "te begraven" Bij chloor is het knorren en knuffelen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Hier een foto van de poes onder de toiletpot.
https://www.dropbox.com/s/83y3x9aivqjk42m/20170307_083901.jpg?dl=0

Toegevoegd na 5 minuten:
En dit was een tijdje geleden, nadat ik de pot vanbinnen had schoongemaakt met bleek.
https://www.dropbox.com/s/q0j3ghfg4tc22w2/20170212_202848.jpg?dl=0

7 jaar geleden
16.2K
Cryofiel
7 jaar geleden
Als ik de kattenbak zo af en toe een grondig reinig, en daarbij wat chloorbleek gebruik, zijn de katten er bijna niet weg te slaan...

Antwoorden (1)

Katten vinden chloor heerlijk ruiken, vandaar dat je ondanks de tere neusjes de kattenbak wel met bleekmiddel mag reinigen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Katten uit je tuin houden | katten overlast - HuishoudPlaza
www.huishoudplaza.nl › Tips › Huisdieren
8 jan. 2007 - Katten uit je tuin houden | tips voor als je overlast hebt van katten van buren in je tuin. ... Gebruik nooit chloor met het schoonmaken.Katten vinden dit namelijk erg lekker..En komen dan er juist graag poepen en plassen.Katten ...

Toegevoegd na 3 minuten:
Doet de kat het vaak buiten de bak? doe een scheutje bleek middel in de katten bak...katten zijn erg geneigd om over de bleeklucht heen te plassen. vandaar dat ze soms ook over schoon was goed plassen of over andere schoonmaak middelen!

Toegevoegd na 12 minuten:
Hieronder een antwoord van kattengedragsceskundige Elles Nijssen op de vraag "Waarom zijn mijn katten gek op gloor":

k heb de vraag waarom katten zo van chloor kunnen houden ook eens proberen uit te zoeken en heb er in de vakliteratuur en ook bij collega´s helaas geen verklaring voor kunnen vinden. In elk geval is het zaak ervoor te zorgen dat je katten niet in het chloorsop gaan rollen. Chloor is giftig, en als ze zich vervolgens wassen krijgen ze het binnen.
Wat de badkamer betreft: dat je katten daar graag in willen kan verschillende redenen (tegelijk) hebben, zoals
- De katten willen er graag achtergebleven douchewater drinken. Voor twee katten heb je minstens drie waterbakken nodig, in verschillende kamers. Veel katten hebben maar 1 waterbak, en die staat vaak bij het etensbakje en/of de kattenbak. Dat zijn nu precies de plaatsen waar katten liever niet drinken
- De katten willen met water spelen. Veel katten vinden dat leuk.
- De badkamer hoort bij hun territorium (daar kun je gerust van uitgaan), en voor katten is het frustrerend om niet continu zelf te kunnen bepalen waar ze zich in hun territorium bevinden. Katten hechten sowieso veel waarde aan zelf controle hebben over hun doen en laten.(bron)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@HeerV Ik had je toelichting wel gelezen, maar niet je linken gecheckt. Vandaar dat ik dezelfde 6 jaar oude GV vraag tegenkwam/ gebruikt heb, zonder te weten dat deze door jou al genoemd en gebruikt was. Echter jij hebt het antwoord van Kattengedragsdeskundige! Elles Nijssen anders gewaardeerd/ geïnterpreteerd dan ik.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Gelukkig plassen ze niet op plaatsen waar ik chloor gebruik. Het is overigens alleen de poes die er op reageert. De kater word er niet warm of koud van. Ik maak de kattenbak altijd schoon met chloor. Maar daar word helemaal niet op gereageerd. Alsof er niets aan de hand is. Maar de badkamer of het toilet...
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Grappig trouwens dit stukje:
"Voor twee katten heb je minstens drie waterbakken nodig, in verschillende kamers. Veel katten hebben maar 1 waterbak, en die staat vaak bij het etensbakje en/of de kattenbak. Dat zijn nu precies de plaatsen waar katten liever niet drinken
- De katten willen met water spelen. Veel katten vinden dat leuk." Mijn katten hebben 1 drinkbak, zo'n fontein. Daar drinken ze meestal met hun tweeën tegelijk uit. Extra drinkbakken worden genegeerd en word dus niet uit gedronken. Spelen met water doen ze ook niet. Maar de poes wil wel graag douchen :-)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat grappig, maar niet spelen met water?
Zo'n fontein is wel heel iets anders dan zo'n waterbakje of een steelpan (ik gebruikte altijd een melkpannetje -best groot-, makkelijk en groter dan een waterbakje) en later twee met 3 katten).
Je weet waarom er aantal katten + 1 kattenbakken gebruikt moet worden?
Iedere kat een eigen bak, maar ook sommige katten poepen op de ene en plassen op een andere bak en ook nog wat als er steeds iemand voor de entree staat? dat kan niet bij een bak meer dan het aantal katten, dus ook geen ongelukjes om die reden.:) Waterbakken extra is goed omdat katten niet zoveel drinken, maar als ze meer vocht zien, nemen ze kennelijk wel een slokje, dus meer. Als je alleen maar nat voer geeft, is dit dus niet zo belangrijk.