Hoe kan een kat een minderwaardigheids complex hebben?

Als ik 2 katten heb, en de één wil de hele tijd aandacht, de ander niet perse. Maar die ene wordt pissig op de ander als zij meer aandacht krijgt. Hoe kan dat? Moeilijke jeugd gehad?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Katten kennen geen dominantie. Als je namelijk spreekt van dominantie dan is 1 kat altijd en overal de baas. Zoals bij honden in een roedel. Bij katten kan 1 kat de baas zijn in de woonkamer en de andere in de slaapkamer. Je kunt beter spreken van zekere en onzekere katten. Kijk maar eens naar de plekjes die de katten in huis opzoeken. De zekere kat zit op de grond en de onzekere zoekt het hogerop.

Een moeilijke jeugd is misschien niet de juiste bewoording, maar veel gedragsproblemen onstaan wel door een slechte socialisatie. Vooral bij katten die vroeg uit het nest zijn gehaald. Wettelijk mag een kat bij 7 weken weg, maar emotioneel zijn veel katten er nog niet aan toe. Vanaf 16 weken is de kans kleiner op gedragsproblemen.

Til je kat nooit op als deze dat niet wil! Je wilt immers dat de kat je vertrouwd. De meeste katten vinden het niet fijn om opgepakt te worden. Je kan ze wel leren hiermee om te gaan, maar dat is flink trainen en nooit tegen hun zin in.

Probeer de katten evenveel aandacht te geven, maar laat dit van de katten uit gaan. Dwing ze niet. Speel ook veel met de katten.

Een simpel antwoord geven is helaas niet makkelijk. Daarvoor heb ik te weinig informatie. Een goede check door de dierenarts om een medische oorzaak uit te sluiten en eventueel een observatie door een gedragsdeskundige kan antwoord geven op je vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik denk niet dat ze een slechte jeugd gehad heeft. Je moet het meer zoeken in de aard van het beest. Wij hebben precies hetzelfde en dat zijn twee zussen. De ene kat krijgt graag wat meer aandacht dan de ander. Probeer de "pissige kat "een op een andere manier aandacht te geven. zal even uizoeken zijn wat ie precies fijn vind maar dat hielp bij ons prima.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is toch geen minderwaardigheidscomplex?
Als ze zich minderwaardig zou voelen, zou ze geen aandacht vragen en geen contact maken. Los van het feit dat dieren waarschijnlijk al dat soort menselijke 'geestesziekten' uberhaupt niet hebben.
Ik denk eerder dat het te maken heeft met dat hij/zij zich de baas voelt, de leider, en het niet accepteert als de ander iets doet wat hij/zij niet leuk vindt.
Of gewoon puur egoisme, ik wil alles krijgen wat ik wil, en ieder die in de weg staat of mijn dingen afneemt, krijgt een mep.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof niet dat een kat een minderwaardigheidscomplex kan hebben... Als je de een eten geeft dan wil die ander dat ook, zo is het met die energetische voeding, aandacht ook...

Dat die pissig wordt lijkt me ook sterk, dan gaat die andere zijn portie aandacht vragen, dus er kan een soort concurrentiestrijd zijn, dat dan weer wel...

"Ik ook", dat kan een kat wel vragen, eisen, maar een moeilijke jeugd gaat me dan weer te ver...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier is gewoon sprake van jaloezie/dominantie. Dit kan vooral veel voorkomen als de katten elkaar nog niet al te lang kennen. De beste remedie is het gewoon negeren (mits de katten elkaar niet in elkaar gaan slaan!)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan zijn dat de "jaloerse kat " afgestoten is door moederpoes. Neem ook eens uit jezelf de jaloerse kat op schoot .Aai haar ook op momenten dat ze er niet om vraagt.