waarom kost castratie hond bijna 3x zoveel als van een kat ?

mijn katten (kater en poes) worden deze week "geholpen" , na beetje rondneuzen op websites van verschillende dierenartsen valt mij op dat het castreren van honden 2 tot 2.5 x duurder is dan van een kat , zowel reu als teef, en dit betreft dan kleine honden tot 10 kg, grote honden is het prijsverschil nog veel groter, waarom is dit?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Dierenartspraktijken hebben vaak maar 1 ruimte waar de dieren tijdens/na narcose kunnen liggen en bijkomen. Omdat katten altijd in een reisbench gebracht en gehaald worden en ook daarin kunnen liggen wachten tot ze worden opgehaald, kunnen in 1 'recovery-room' meerdere katten. Honden worden er meestal los op een kleedje gelegd en dan kan er maar 1 tegelijk.

De dierenarts kan de kattenoperaties zo plannen dat hij een aantal op een dag kan doen, waardoor er minder tijd verloren gaat met klaarzetten van apparatuur en 'gereedschap'. Uiteraard wordt tussen elke operatie alles schoongemaakt, maar operatieapparatuur haal je niet in 2 minuten gebruiksklaar uit een kast.
Ook kan de assistent(e) bij nacontrole de katten tegelijk bekijken. De tijd voor nacontrole of nazorg wordt dan gedeeld door meerdere katten. Het is bij katten dus mogelijk om veel efficiënter te werken.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ondanks al die minnen (?) is het antwoord hierboven wel degelijk correct. Het bepaalt alleen maar een klein deel van de prijsverhoging. Werktijd van de dierenarts en assistent(e) is de grootste kostenpost. Daarbij hanteert ook niet iedere dierenarts een zelfde uurloon. Hoe meer ervaring en opleiding (nascholing), hoe hoger het uurloon.

Heeft de dierenarts geïnvesteerd in de allernieuwste moderne techniek, dan wordt die investering doorberekend aan de klanten.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
zoals jij het uitlegt klinkt het eigenlijk heel logisch.
Ritsuka
7 jaar geleden
Je hebt geen minnen, je hebt duimpjes omhoog. Mensen vinden het een goed antwoord.

Andere antwoorden (2)

Omdat het per grote gaat want hoe groter het dier hoe meer narcose ze nodig hebben en volgens mij ook hoe lang ze er mee bezig zijn ook heeft gewicht er mee temaken
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Rieneke1
7 jaar geleden
Zou je het verschil tussen een hond van 7 kg en een kat van 7 kg uit kunnen leggen? En waarom er geen prijsverschil zit tussen een kitten van 2 kg en een kat van 7 kg?
Omdat je vooral betaald aan verdoving en dat gaat per kilo.