Mijn vogel (Rossela) verropt zijn kooi ,waarom?

Mijn Rossela is nu 28j oud! heet Pavarotti , en elk jaar rond deze tijd vermalemoert zij de de bodem van de kooi, niet boos hoor!
Ik heb er eerst een krant in en dan zand en dan wat hout snippers (altijd al) .
Maar nou is het feest! alles kapot scheuren en flink achteruit trappen met de poten , als zij vrij mag vliegen dan gaan nu mijn planten eraan ,gaat ze een Bleck en Dekker na doen !
Ik ben er niet boos om ! nee ik vind het ook wel leuk maar waarom doet zij zo ? liefdes perikelingen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

ze heeft gewoon last van nesteldrang.
vaak vermeubelen ze alles wat ze maar te pakken kunnen krijgen en stoppen dit onder hun vleugels tussen hun veren en dragen dit naar de plek waar ze hun nest willen maken.

mijn dwergpapegaai bijvoorbeeld begon een nest te weven tussen de tralies van haar kooi met materiaal wat ze van de kamerplanten had gestolen.
ik had ook een touw opgehangen in haar kooi. geloof me dat is er nu niet meer.

dit gedrag gaat na een tijdje weer voorbij en komt dan weer terug.
als ze echt te oud wordt dan vertoont ze dit gedrag niet meer. dus ze is nog lekker jong voor haar gevoel.

houd haar maar lekker net zo gelukkig als dat je nu doet.

succes met de planten!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

ik word niet gehinderd door enige kennis van tropische vogels, maar het lijkt me heel goed mogelijk dat je rossela zo onrustig is omdat het paartijd is.

in de vogelopvang zie ik ook dat bijvoorbeeld trekvogels onrustig worden tijdens trektijd.
het mechanisme van vogels is heel fijn afgesteld, oa op de lengte van de dag.
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt volkomen! Ook moolkeesjes hebben er in deze tijd last van!