stimuleer je het bijten in hout bij een puppy als je hem een houten speeltje geeft?

Onze puppy bijt erg graag in onze houten vloer, nu wil ik een speciaal speeltje kopen dat van een soort hout is gemaakt wat niet splinterd. Maar stimuleer ik het bijten dan juist niet?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (2)

Het bijten van pups wordt veroorzaakt door de pijn die ze hebben bij het doorkomen van de tanden. Je kan je pup dus ook ander vervangend stevig materiaal geven.
Het geven van een houten blok speciaal voor honden werkt het bijten op hout niet in de hand, maar moet eigenlijk alleen gebruikt worden als trainingsblok voor apporteren. het mag dan niet worden aangevreten. Mocht je dus apporteren in de toekomst, dan moet je geen houten speelgoed geven.
Ivana
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Pups blijven tot een leeftijd van 2 jaar speelbijten. Dus alles wat hij pakt wat jij niet wilt, moet direct verboden worden (tafelpoten enz.).
Maar zorg wel dat hij vervangend stevig speelgoed heeft, want bijten is nodig. Hij ontdekt de wereld ook met zijn bek!
Ivana
10 jaar geleden
Overigens is het misschien leuk om te weten, dat met precies 12 weken de scherpe puntjes van de tanden weg zijn en het veel minder pijn doet als hij in je handen bijt.
Je kunt bij het spelen dus het beste een speeltje in je handen hebben waar hij in mag bijten, dan bijt hij niet in je handen.
Maar nooit geen trekspelletjes spelen met pups, je trekt de tandjes, die nog niet zo goed verankerd zijn, scheef. Trekspelletjes zijn pas toegestaan vanaf ongeveer 9 maanden, dan kan het gebit ertegen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb mijn honden (althans degenen die hierin geinteresseerd waren) altijd stokken van niet giftige bomen gegeven. Wilgen van alle soorten zijn bijna overal te vinden en honden vinden het afpellen van de buitenkant erg leuk en het is ongevaarlijk, het hout is zacht en er komen geen splinters af.
Ivana
10 jaar geleden
Ja Milli, perfect. Dat is beter dan een tandenborstel. Verse takken van fruitbomen bevatten bovendien een stof die goed is voor het tandvlees. Verse takken splinteren niet.
Maar houten speelgoed is oud hout en dat kan mogelijk wel splinteren.
Ik zou je pup absoluut afleren om in hout te bijten vanwege de splinters die eraf komen en in zijn bek blijven steken of nog erger.[zie bron]

Leer je pup af zodra hij aanstalten maakt om op hout te bijten,geef hem een veilig speeltje dat voor honden gemaakt is en waar hij op kan kluiven,dit kan ook een flosstouw zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een pup gaat wisselen rondom de leeftijd van 4 maanden,maar er zijn er ook bij die al met drie maanden beginnen.
Het bijten in de handen is niets meer dan spelen,pups onderling doen dit ook,maar je kunt wel direct stoppen met spelen als de pup te hard bijt en natuurlijk nee zeggen als je ermee stopt.