Gaan katten dood als het baasje overlijdt?

Onze kat gedraagt zich heel apart sinds het overlijden van een van mijn familie leden die in mijn ogen echt het baasje was. Ze staart sip voor zich uit, wil in alle kamers kijken en vervolgens weer weg lopen, miauwt heel veel.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Waarom denk je dat? Immer hebben katten 8 levens meer dan het baasje...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Katten hebben meer levens als een mens ...Enhebben niet dezelfde emoties als een mens . honden hebben baasjes katten hebben personeel .

Antwoorden (4)

Gelukkig meestal niet,maar er kunnen wel ernstige gedragsveranderingen optreden:
Welke emoties de kat echt voelt is niet na te gaan. Alleen de gedragsveranderingen zijn meetbaar. Wat wel bekend is dat katten zich bewust zijn dat het maatje mist in zijn omgeving. En dat maakt diepe indruk op hem. De kat rouwt voornamelijk als gevolg van de plotselinge afwezigheid, anders gezegd: er is geen verschil met bijvoorbeeld het verlies van een baasje die door echtscheiding niet meer in het huis woont. Of een kind dat het huis uit is gegaan. In al deze gevallen vertoont de kat dezelfde gedragsveranderingen als bij een verlies door een overleden maatje. Het gaat om het gat wat achterblijft, of een bepaalde regelmaat van iets bijvoorbeeld de knuffel wanneer de zoon van school thuis kwam. Een kat kan ook zo reageren als het baasje langdurig weg is, bijvoorbeeld een wereldreis of een lange ziekenhuisopname.
fremar
7 jaar geleden
Ivana
7 jaar geleden
Heel goed geschreven. Een dubbeldikke plus.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Ivana, het is geschreven door ...Hoptunaa in Huisdieren (Dier en Natuur) op 26-06-2008 - 10 reacties "Gelukkig meestal niet,maar er kunnen wel ernstige gedragsveranderingen optreden:" prima geschreven, de rest is letterlijk gekopieerd/geplakt uit de bron.
Nee, katten gaan niet dood aan zoiets.
Wel kan het zijn dat de kat het baasje, of soms meer de routine van het baasje, mist.

Wat ook het geval kan zijn is dat je zélf wat sip en verdrietig bent. Een mens is genegen zijn eigen gevoelens ook op anderen te projecteren. Je houd de kat nu wat meer in de gaten en denkt wat vaker "Hij/zij zal wel wat sip zijn." Dan ziet 'ie er in jou ogen ook sip uit. Dat bevestigt en versterkt dan weer jouw gevoelens. Zo werkt dat nu eenmaal.

Geef de kat wat extra aandacht. Dat is voor jullie beiden beter én, mocht er toch medisch wat aan de hand zijn, dan zul je daar op tijd naar handelen.

Sterkte met jullie verlies.
Ivana
7 jaar geleden
Er zijn veel nieuwe inzichten in de emotie van dieren bij een afscheid op welke wijze dan ook. Die nieuwe inzichten zijn iets subtieler dan jij ze beschrijft.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
@Ivana
Ik ontken ook helemaal niet dat ook een kat emoties heeft (integendeel !)
Ik wilde slechts aangeven dat er meer emoties in het spel zijn dan die van het dier alleen.
Ivana
7 jaar geleden
O.K. :)
Nee, Meestal niet, ze worden meestal opgevangen door het asiel of het wordt geerfd door een familie lid. gelukkig hebben de katten die opgevangen worden een goed leven. daar hoef je je geen zorgen om te maken.
Ik hoop je genoeg informatie te geven!

Toegevoegd na 1 minuut:
Het kan natuurlijk wel dat de kat zijn baasje mist natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Heb je de aanvullende informatie bij de vraag wel gelezen?
Ze gaan niet dood als het baasje overlijdt.
Katten kunnen zich wel anders gedragen.
Ze voelen ook de pijn dat er niemand meer is zoals hem of haar.
Na een tijdje wordt het wel minder.