wat moet ik doen als mijn kat mijn konijnen aanvalt en het kattenluikje sloopt?

Mijn kat is echt super wild en spring de hele tijd in het hok van de konijnen en probeert ze dan aan te vallen.Als we m naar binnen doen dan gaat ie het kattenluikje aanvallen en deze is al een keer stuk gegaan. Wat moet ik nu doen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.2K
Ritsuka
7 jaar geleden
konijnenhok afdekken?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zoals Ritsuka zegt, zorgen dat de kat niet meer in het konijnen hok kan komen. Soms is het simpel...
Ivana
7 jaar geleden
Je zou ook binnen een feromonen-verdamper kunnen plaatsen (in het stopcontact, vraag dierenzaak). Dat werkt kalmerend. Probeer dit eens, misschien wordt je kat rustiger. Wel zorgen voor genoeg speelmogelijkheden en speel zelf ook minimaal een kwartier per dag met deze kat, dan buig je die agressieve houding (misschien) om.
Rieneke1
7 jaar geleden
Wat is de achtergrond van je kat, kan je daar wat meer over vertellen? Hoe is hij verder naar jullie toe? Zorg iig dat hij niet meer in de buurt van de konijnen kan komen. want dit geeft enorme stress voor die diertjes.

Antwoorden (2)

Misschien een hoog hek bouwen waar de kat niet overheen kan klimmen en zijn klauwen niet in vast kan zetten :)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Katten zijn roofdieren. Konijnen behoren tot de diergroepen waar ze op jagen. Zelf woon ik landelijk en ik heb twee katten, die geregeld met een klein konijn in de bek de tuin in komen lopen. We hebben al menig konijntje gered, maar nog meer dood of zelfs half opgegeten gevonden.
Je kat volgt gewoon zijn jachtinstinct. Daar kan hij niets aan doen en is in principe ook niets mis mee. Wel erg jammer voor jouw konijnen!
Je zult dus een oplossing moeten vinden, door die konijnen ergens te houden, waar de kat onmogelijk bij kan. En waar hij ze ook niet de hele tijd ziet, ruikt of hoort, want dat maakt zijn jachtinstinct in hem wakker, waar hij fanatiek aan gehoor wil geven.
We zeggen niet voor niets “je moet de kat niet op het spek binden”. Bij jou thuis is dat nu toch kennelijk het geval.
Een beetje fanatieke kat zal inderdaad proberen toch naar buiten te gaan, kattenluikje of niet. Ook bij ons is het kattenluikje al twee keer kapot gegaan. Een kat, die gewend is naar buiten te gaan, houd je nu eenmaal niet gemakkelijk binnen. Maar soms moet dat toch, bijvoorbeeld als we een afspraak hebben bij de dierenarts en zeker willen zijn dat hij dan binnen is.
Wij zetten dan, zolang deze bui in de kat aanhoudt, iets zwaars (de poef) voor het kattenluikje om het te beschermen tegen de verwoede pogingen toch naar buiten te gaan. Je kunt je kat ook tijdelijk in een andere ruimte in huis zetten, waar hij graag verblijft.
Wij noemen de kat wel een huisdier, maar zodra het jachtinstinct wakker is vergeten ze hun huisdiergewoontes ten koste van hun roofdiergewoontes.
Dus: haal het levende eten onder zijn neus weg.
Wat daarnaast wellicht helpen zal, is om speelgoed voor je kat te kopen, dat lijkt op een dier dat hij buit maakt in de natuur. Jagen op een bolletje wol, dat jij voor hem beweegt, zal je kat misschien ook erg leuk vinden en de jachtvoldoening geven, die hij nodig heeft. Pas wel op, dat je dat bolletje wol niet laat slingeren, zodat de kat zich erin kan verst(r)ikken. Berg het veilig weg in een kast, die dicht zit.