hoe kom ik van mijn slakken inm mijn aquarium af?

ik wil er vanaf ik greep net mijn pampje vast en toen zat er allemaal drab aan echt smerig !
ik wil ze weg hebben...
ik heb wel eens gehoord van een slaketende slak maar ik neem aan dat die zelf ook eitjes zegt xD

verder houd ik guppen in mijn aquarium en die mogen niet doodgaan xD

wat kan ik doen??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

Jaaa wij hadden ook super veel slakjes in ons aquarium, dus wij hebben speciale vissen gekocht die ze eten. Onze bak is ongeveer 70 - 40 - 40 en we hebben 1 slaketer gekocht, dat zou wel genoeg zijn volgens de verkoper omdat het niet erg is dat er slakken zijn. En zo kan die zich ook niet uitbreiden ;) ik weet niet meer hoe die slaketer heet, maar het is een gestreepte bodemvis met een beetje bruin-groenige kleur en snorharen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jij bedoelt een botia?? daar heb ik wel eens van gehoord :D
kun je die gewoon in een dierenwinkel kopen? mijn aquarium is 60 bij 30 bij 30, een 50 liter bak geloof ik :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://users.telenet.be/het_zoetwateraquarium/Slakken-etende%20vissen.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jaaa ik bedoel de botia! Die van ons is super verlegen, maar doet heel goed zijn werk. Ga je die kopen? Je hebt wel genoeg aan eentje!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oooh en die kan je gewoon bij de vissenwinkel kopen, vast ook wel bij een grotere dierenwinkel ;) volgens mij kostte die onder de €5
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En wat als de slakken op zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Botia is een vis die onder andere slakken eet, maar hij eet ook wel algen, en gewoon visvoer, plantjes.. ;) als de slakken op zijn, zal hij wel ander voedsel zoeken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tnx voor de tip :D
ik zal morgen ff langsgaan

Andere antwoorden (7)

Guppies houden erg van dode slak. Je kunt ze dus pletten als je ze ziet, dan ruimen je guppies ze vanzelf op. Als je het een beetje bijhoudt, worden het er niet te veel.
Die drab aan je pompje heeft waarschijnlijk niks met de slakken te maken, dan zijn algen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
iehiehiehiehiehiehiehiehhh slakken pletten bahbahbhbahbahbahbahbahbah
ik moet er egt niet aan denken :D
maar het was geen algen het was echt slijm, doorzichtig spul en blubberig, ik kreeg het er niet zomaar vanaf want het veerde terug
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tegen de algengroei kun je een andere lamp kopen, dat scheelt echt enorm. Je plantjes groeien dan minder hard maar je algen ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar het is een aqarium, en het staat gewoon op mijn kamer, die dingen ontstaan toch niet vanzelf??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat doorzichtige slijm dat je gezien hebt is eigenlijk een soort dril waar de slakkeneitjes in zitten,dus wil je minder slakken,dan zou je zodra je het dril ziet dit moeten weghalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
uhhu heb ik gedaan maar nu ben ik dus bang dat die eitjes in de prullenbak of wc uitkomen oehh
ik voel een nieuwe vraag aankomen :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tja, handschoenen aan.
eitjesdril van het pompje afschrappen, en op laten drogen in de prullenbak.
tenzij je prullenbak vol water staat gaan de slakkeneitjes vanzelf dood
Je slakken eten de alg op het moeten er niet te veel worden maar zo te horen is je bak niet echt schoon als je drab voelt. Dat komt niet van je slakken maar van een vuile bak. Je moet je bak wel regelmatig reinigen. Als je vind dat je te veel slakken hebt moet je ze gewoon uit je bak halen en dood maken.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar da is zielig...
kan ik ze niet gewoon in de vijver pleuren??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt :P
Slakken komen o.a. door te veel voeren. Minder voeren is mijn advies. Voer niet meer dan je vissen in ca. 2 minuten kunnen wegwerken.

Toegevoegd na 26 seconden:
Nieuwe waterplantjes goed afspoelen voordat je ze in het aqarium zet wil ook nog wel eens helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Indien je veel slakken hebt in je aquarium, is dat een teken dat je water prima is, later als je aquarium een aantal jaren oud is, zie je steeds minder slakken, dat is dan een slecht teken.
Slakken eten restanten vissenvoer op en allerlei rottend materiaal en algen, zijn dus uitermate nuttig!!!
De drab die je voelde zijn slakkeneitjes.
En om antwoord te geven op je vraag, je kunt ze er toch uitscheppen, zo snel zijn ze niet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar dat vind ik zo vies :D
ik probeerde het een keer met een meter lange stok en dat durfde ik al niet :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is wel erg tutjesgedrag hoor Thessa! Het zijn maar slakjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jaa maar slakjes zijn eng :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tessa toch!
Het zijn maar slakjes. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha:D iknoooow :D
maar ik ben een schijterd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en je vindt je guppen niet eng?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee :P die zijn lief :D:D
slakkie is ook wel lief maar die is enger :D
ga even langs bij een goede aquariumzaak die weet heel vaak een oplossing,meestal een koper oplossing.maar het is handiger als je weet wat voor soort het is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de soort van de vis of van de slak?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
meestal is de oplossing van de winkel dat je in de winkel iets moet kopen.
Een hele (ongeloofwaarlijk) tip, maar het werkt! Snij een tomaat doormidden, leg hem een half tot één uur in het water. In die tijd dat de tomaat (door de helft) in het aquarium ligt, komt AL de slakken op die tomaat en kun je de tomaat en al weg gooien, met de slakken erop. Het werkt echt! Veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en al mijn guppies dan??
wordendie niet ziek??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een hele goede tip! toch zou ik het met een rauwe aardappel willen adviseren. De tomaat laat namelijk zijn eigen vocht los in het aquarium.
Kogelvisje in het aquarium deze eten echt alle slakjes op
de visjes hebben 1 nadeel zijn de slakjes op helaas zal de kogelvis het waarschijnlijk niet zelf overleven omdat hij geen voeding meer kan vinden