Wat is doorfokken van een dier?

Wat betekent doorfokken? Is dit goed of slecht?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
7K
Ritsuka
8 jaar geleden
Eerste zoekresulaat op Google: http://www.animalfreedom.org/paginas/opinie/huisdieren/gevolgen_van_doorfokken_voor_de_hond.html
Het is slecht, vorm van inteelt
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoeft niet Ritsuka. Je kunt een kenmerk ook doorfokken zonder voortdurend verwante dieren te kruisen. Maar helaas is inteelt aan de orde van de dag in de fokkerij, iets wat ik nooit begrepen heb.

Het beste antwoord

Doorfokken wil zeggen dat fokkers een bepaalde eigenschap blijven selecteren totdat die nadeel bij de dieren gaat veroorzaken. Extreem grote en kleine honden bijvoorbeeld noem je doorgefokt, maar ook extreme haargroei (angora's), uitpuilende ogen en noem maar op. Juist het feit dat die dieren zijn doorgefokt betekent dat het slecht voor het dier is.