Waarom wordt een Hond zo wild als hij een kat of poes ziet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ligt er nogal aan hoe je de hond opvoedt.... een goede opvoeding en een vroege kennismaking met katten geeft geen problemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie vorige vraag http://www.goeievraag.nl/vraag/jagen-honden-katten.490

Antwoorden (5)

Ik heb wel eens gelezen dat ze andere talen spreken.

Als een hond een kat ziet, en denkt: "ha leuk, een speelkameraadje", dan gaat die hond er kwispelend op af.

De kat ziet een dier dat op hem af komt met een omhoog staande staart.

Voor de kat betekent de omhoogstaande staart: hij is agressief. De kat zal dus gaan dreigen: hij maakt zich bol, en steekt zijn staart in de lucht.

De hond ziet die omhoogstaande staart, en denkt: "ha leuk, hij kwispelt, dus hij vindt het fijn mij te zien".

Dan krijgt de hond een krab over zijn neus, en de oorlog is begonnen.

Of dit verhaal klopt weet ik niet, maar het klinkt wel heel aardig.
Cryofiel
14 jaar geleden
Een gedeelte is de jachtdrift, die in (bijna) iedere hond zit : wat wegloopt, is prooi, en dan wordt die jachtdrift wakker.
Maar voor een groot deel is het aangeleerd gedrag, omdat wij baasjes zo 'maf' doen - 'zie je dat?poessssjessss - wááááár is de POESSSSS' Als je roedelleider grote opwinding vertoont, zal jij, als lid van het roedel óók opgewonden reageren - opspringen, trekken aan de riem waardoor je zowat stíkt, hijgen....

Als een pup vóór de 8e week kennismaakt met katten, ziet hij het als een soortgenoot, die in zijn wereld 'hoort', en op soortgenoten jaag je niet...

(In de buurt van een wolvenhol met pups zullen zich geen dieren ophouden, waar wolven op jagen - vandaar, dat wat bij het 'nest' komt, daar blijkbaar thuishoort, anders zouden de volwassen wolven wel zorgen, dat zo'n dier gevangen of verjaagd wordt.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jachtinstinct, maar mijn hond valt op katten, maar haat vliegende beesten (vogels, vlinders en vliegen)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn meerdere redenen
- Hij ziet het als zijn speel vriendje en wilt er mee spelen dit loopt mis en er ontstaat een gevecht.
- Hij ziet het als zijn vijand?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een hond ziet een kat niet als kat, maar als een gevaarlijke andere hond... De kat voldoet niet aan de hondenetiquette, hondentaal en hondengebruiken en dat zal je hond dat andere beest wel eens laten zien...