Hoe kun je een kat echt goed voorbereiden op vuurwerk?

Ik heb een kat met een "rugzakje" geadopteerd 2 jaar geleden met kerst. Zijn eerste oud en nieuw was hij net bij me en heb ik afgewacht. Hij was echt doodsbang. Ontdanks Feliway. Dagen onder het bed gezeten waardoor hij verstopt was geraakt bij zijn darmen. Vorig jaar heb ik in overleg met de dierenarts hem een half tabletje Alprazolam gegeven. Dat ging super! Ik merkte behalve wat extra knuffeligheid niks vreemd, ging ook gewoon op de bak. Dit jaar waren ze al zo aan het knallen dat hij al helemaal gestrest was voor dat het tijd was voor zijn pilletje. En als ze al gestrest en opgewonden zijn mag je Alprazolam niet geven. Dus dit jaar weer drama... Al twee dagen onder het bed. Hij was er net onderuit en BANG buiten en hij is weer weg. Eet slecht en is gewoon echt van slag. Vuurwerk cd heb ik ook geprobeerd om te laten wennen maar dat boeit hem niks. Kan ik keihard opzetten en meneer slaapt. Maar één knal buiten en weg is tie. Knallen op tv maakt hem ook niet uit. Het is geen schootkat maar wel knuffelig en lief in normale omstandigheden. Oppakken is uit den boze bij hem. Wie weet er raad?

Toegevoegd na 33 seconden:
Sorry, hij is nu bijna 8 jaar oud.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Antwoorden (1)

Wat bij mij altijd werkte zowel met echt bange en minder bange katten, is gordijnen dicht (natuurlijk!) en de radio aan. Tegenwoordig zou ik kiezen voor een muziek cd op herhaling, omdat je op radio ook ineens vuurwerk/harde geluiden kunt krijgen. Zet het volume op hard maar niet keihard, zo hard dat de buren nog net niet gaan klagen.
Eigenlijk moet je continu muziek aan hebben in deze vuurwerk tijden, maar moet je de deur uit, minimaal weggaan natuurlijk, dan het geluid harder dan normaal.

Toegevoegd na 12 minuten:
Als er iets is met een kat, is een bezoek aan de dierenarts het eerste wat je gewoonlijk doet. Uitsluiten dat er iets anders aan de hand is, ook al zou je dat hier niet verwachten, je weet het nooit.

Daarna zou je Zylkene (voedingssupplement voor gestresste katten) of een Feliway stekker (geeft kat eigen hormonen af, zodat de kat zich veiliger voelt) kunnen proberen. Laat je goed informeren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Dat vergat ik te melden maar in de slaapkamer waar hij dan onder het bed zit, zijn alle gordijnen dicht, licht aan en de ipod op speaker met muziek. En ik ben altijd thuis voor hem, ik laat hem niet alleen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
OOK in de woonkamer waar jullie normaal gesproken zijn, voordat er sprake is van stress, van paniek, al de gordijnen dicht en inderdaad licht aan en muziek! Ook al zou je stilte in huis willen, toch maar even de radio/muziek aan hoor.:) Weet niet of het kan en/of slim is, maar een kat erbij, is dat het overwegen waard? een rustige lobbes, eentje die voor de duvel niet bang is? Kun je een vraag over stellen, voor meningen/ ervaringen of dat zou helpen.