mijn parkieten worden te dik kan ik zomaar het voer een dag bij ze weghalen?

Toegevoegd na 11 uur:
Ik heb grasparkieten, twee stuks, ze vliegen niet los. ik heb ze gekregen toen ze een jaar oud waren en ze waren niet gewend om los te vliegen.
Ze krijgen niet vaak snoep stokjes, 1 x per maand.
Als ik het voerbakje in de kooi heb hangen dan zitten ze echt de hele dag te eten.
Ze hebben voldoende speeltjes in de kooi.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

Parkieten moeten iedere dag eten, in hun maag leven bepaalde bacteriën, die bij een lege maag zich snel gaan vermenigvuldigen, waardoor de parkiet kan sterven.
Nu zeg je niet om welke parkiet het gaat.
Krijgen ze normaal hun zaadvoer en wat groen en vruchten, dan zullen ze niet zo maar te dik worden.
Of zitten ze in een te kleine kooi?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
precies ed,+

Andere antwoorden (2)

Ze kunnen best een dagje zonder eten, maar dit is niet de manier om ze "af te laten vallen," dit is meer het laten verhongeren van je parkieten.

Geef ze vaker de mogelijkheid om een stukje te vliegen, dat zal meer vruchten afwerpen dan de voederbak te ontnemen ;) (doe wel je ramen dicht van te voren)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
parkieten moeten altijd eten hebben.
als mens ben je na 1dag eten ook niet lichter.

Zorg dat je parkieten vaak of een lang uit de kooi mogen, zodat ze loskunnen vliegen. Daarnaast ze niet teveel verwennen met lekkere dingen. Lekkere dingen zijn vaak dikmakers. Je kan evt. overstappen op ander voer. Zonnebloempitjes zijn dikmakers voor alle dieren. Dit zit in het meeste voer. Dat geldt voor meer dingen.

Parkieten die ouder worden zien er dikker uit. Of ze echt dik zijn? dat is blijft daardoor een breed begrip.

wat voor soort parkieten heb je?

Toegevoegd na 16 minuten:
je kan parkieten ook als ze ouder worden leren om los te vliegen. Mijn grasparkiet werd na ruim 1jr wat dikker.
Als je ze niet wilt laten losvliegen? koop een ruimere kooi zodat ze meer kunnen vliegen. Mogelijk geef je ze teveel eten. Al snel vul je dagelijks het eten aan. Terwijl hun alleen de lekkere dingetjes eten en de rest laten liggen. Ik gaf de mijne om de 1 a 2 dagen eten. Zodat die ook de andere dingen op at. Wel eventjes de velletjes eruit blazen. Zo denken ze dat ze nieuw eten krijgen. Die methode werkte perfect bij mij.

PS: het zonnebloempit verhaal is bestemd voor valkparkieten. Met grasjes heb je dat niet in het voer zitten.