mijn 2 volwassen guppen hebben baby guppies gekregen. mijn vraag: kan papa vis paren met dochter vis?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Ja dat kan. Uiteindelijk zul je wel wat inteelt krijgen in je bak en de kleurtjes van de mannetjes worden er niet mooier op, dus ruil op tijd wat guppies met andere guppenhouders.

Houd er rekening mee dat guppies hun jonkies ook opeten, dus als je ze allemaal over wil houden, zul je ze apart moeten zetten. Het bieden van schuilplekjes in je aquarium (plantjes, potjes e.d.) zorgt er voor dat de snelste en sterkste guppies de kans krijgen om volwassen te worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
we zaten tegelijk in hetzelfde 'aquarium' ;-) +1 flinke bos fijnbladige planten zijn een goede schuilplaats voor jonge guppen, dus wellicht is dit een aanvullende tip voor de vraagsteller. verder het voeren van watervlooien of ander levend voer om de grotere dieren in hun eiwitbehoefte te voldoen kan ook een kleine bijdrage doen om de honger naar levend voer (jonge guppen horen hier ook bij) wat te stillen. helemaal voorkomen doe je het niet dat ze ten prooi vallen aan de ouders, maar alle kleine beetjes helpen de overlevingskans van het jonge spul te vergroten.
als de dochter groot genoeg is kan dat idd.

daarom is het ook van belang om regelmatig het guppenbestand te voorzien van nieuw bloed en andere guppen te verwijderen.

het fokt flink namelijk (men noemt ze niet voor niets ook wel miljoenenvisjes) en familiebanden tellen niet voor guppen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat kan, en dat is zelfs aangeraden als je gericht wilt kweken! De jonge dochter is namelijk nog maagd als je van zodra het geslacht herkenbaar is de mannetjes van de vrouwtjes scheid. Het voordeel zit 'm in het feit dat vrouwelijke guppen 5 tot 6 keer kunnen bevallen van 1 bevruchting. Enkel van maagdelijke guppen ben je dus zeker dat ze bevrucht worden door het mannetje dat jij wilt. Na x aantal generaties moet je wel eens de helft wisselen van groep om inteelt te vermijden.

Bovendien laten maagdelijke guppen zich over het algemeen het makkelijkst bevruchten.