Maakt het wat uit wanneer (dus winter/voorjaar/herfst/zomer) je een pup aanschaft?

Is een pup sterker als hij bv in het voorjaar is geboren of maakt dat niet uit?

Toegevoegd na 11 uur:
Het is me nu stukken duidelijker na de antwoorden, bedankt!

11 jaar geleden
10.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bent best dat je een pup koopt in een periode waarin je geen extra vrije tijd hebt. Je brengt een pup best in huis in zo normaal mogelijke omstandigheden. Je kan dit dus best niet doen wanneer je vakantie hebt, want dan zal de pup nadien zich weer helemaal moeten aanpassen en dit gaat vaak gepaard met opstandig gedrag van de hond of in het andere uiterste met een zielig hoopje. het seizoen maakt geen verschil tenzij je pup in de zomer in een buitenhok moet zitten en in de winter binnen mag. Dan zou ik opteren voor de aankoop tijdens de zomer. Het is gemakkelijker om dat eerst aan te leren en nadien de andere omstandigheid van het binnen mogen slapen aan te leren. Er zijn dus veel factoren waar je best op kan letten. Ik kan je maar 1 goede raad geven: koop je hond bij een erkende kweker die af en toe een nestje heeft en de dieren persoonlijk begeleidt.
misslobe
11 jaar geleden
Bedankt voor je goede advies!. We zijn er ons weldegelijk van bewust om te zoeken naar een erkende hondenfokker! Onze vorige hond was er zo een, de kwekers keken naar zowel de fysieke gesteldheid als wel naar de karakters van de 'ouders' van de pups. Misschien hadden we ook wel een eetje geluk hoor, maar we hebben een grote stoere Groenendaler gehad die echt NOOIT ziek is geweest en welliefst 14 jaar is geworden! Toen hij ineens door een vergrote prostaat snel achteruitging hebben we hem rustig laten inslapen.
Alleen nu vroeg ik me even af of het dus ook wat kon uit maken uit welk jaargetijde een pup geboren is, maar niet dus. Verder genoeg ervaring met DE hond;-)!

Antwoorden (5)

Nee dat maakt niet uit . Het licht vooral aan de opvoeding
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
van katjes wordt dat ook wel gedacht, dat najaarskatjes minder sterk zouden zijn.
als ze in de natuur geboren worden, hebben najaarskatjes het veel zwaarder, met de winter voor de boeg.
voor dieren, dus ook voor pups, die bij de mensen geboren worden, maakt het geen verschil.
voorjaar of najaar, hun natje en droogje krijgen ze toch wel.
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het ligt natuurlijk ook aan de voeding van de moeder tijdens de zwangerschap, als moeder zwanger is in een tijd dat er in de natuur niet veel te halen valt zullen de pups ook niet sterk zijn.
Het enig belangrijke is, dat je pup in huis en huiselijke kring is grootgebracht. Socialisatie is voor een dier veel belangrijker dan temperatuur of seizoen. Een pup die bij een fokfabriek is geboren in de zomer is er slechter aan toe, dan een pup die in de winter is geboren en dagelijks de geluiden vaan een huishouden heeft gehoord en veel verschillende mensen heeft ontmoet.
Het moederdier moet ook tot 7 weken bij de pup gebleven zijn. Voor kittens geldt in deze 13-14 weken.
Ivana
11 jaar geleden
Ik kreeg mijn pup in mei, en was daar erg blij mee, want dan kon ze veel naar buiten, daar een pup nogal energiek is. Had ik haar kater gekregen waardoor ze vaker binnen was dan hadden we wellicht eerder in een negatieve spiraal gezeten doordat zij haar energie in huis niet kwijt kon.
Wat betreft gezondheid is er geen verschil.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb mijn pup in juni gehaald! Dit heeft als enige verschil dat die periode makkelijker is om de pup zindelijk te maken! Omdat je dan meer buiten bent en je de deur dikwijlders open kunt laten!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ivana
11 jaar geleden
Om een pup zindelijk te maken moet je echt meegaan. Je kunt dan ook zien wat hij poept en of hij goed op het voer reageert, of dat hij aan de diaree is. Veel pups hebben daar last van. Dat moet je allemaal weten om maatregelen te treffen. Bovendien moet je de pup prijzen als hij zijn ontlasting en plasjes op de plaats heeft gedaan waar jij dat wenselijk acht.
Dat het in de winter kouder en natter kan zijn is toch niet zo'n probleem. Als hondenbezitter zal men de komende 14-15 jaar nog vaak genoeg naar buiten moeten bij regen en wind! ; )