We krijgen een kitten erbij! Moet deze eerst een periode op een eigen kamertje?

Morgen is het dan zover! Ik kan een 2de poesje (kitten) ophalen, en we maken ons een beetje zorgen wat onze (ex) kater (6jr) er van vindt. Is het voor beide diertjes oke om ze gelijk samen te laten leven, of is het misschien beter de kleine eerst een aparte kamer te geven?

Spannend!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee, het onverstandig om de kitten meteen bij de kater te zetten. Je hebt dan een maximale kans dat het misgaat. Wil je een maximale kans dat het goed gaat, dan kun je ze het beste apart houden en langzaam aan elkaar laten wennen. Dit wordt ook geadviseerd door wetenschappers op het gebied van kattengedrag. Hoe het hele proces werkt vind je in mijn boek Kleine kattengids, overal te bestellen. Ook vind je info op kattengedragstherapie.nl > tips > nieuwe kat.
De combinatie van een kat van 6 met een kitten is overigens niet zo gunstig, je kunt het beste katten van ongeveer gelijke leeftijd nemen. Maar goed, je hebt je keuze nu al gemaakt denk ik. Als de kitten nog geen 16 weken is, raad ik je aan hem nog bij zijn moeder te laten tot en met week 16. Waarom dit zo belangrijk is lees je op www.felinewelfarefoundation.org. Ik weet dat je niet om deze info vraagt, maar ik meld het toch graag even.
Veel succes!
Elles Nijssen, kattengedragsdeskundige
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik zou ze gewoon samen doen als je ze apart gaat doen pakt dat meestal niet goed uit! en geef je kater ook aandacht al is de nieuwe aanwinst nog zo schattig .
heb er zelf nooit problemen mee gehad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt eerst even kijken hoe ze op elkaar reageren.
Bij mij ging het als volgt, de oudere kat vond het niet echt leuk in het begin, omdat de kitten ook nogal speels was en haar steeds besprong of haar zat te plagen. Maar ze kreeg dan een uithaal en nam wat gas terug.
Steeds zocht de kitten wel toenadering en nu liggen ze samen te slapen. Nu is onze oudere kat niet echt moeilijk en ze geeft duidelijk aan als ze er genoeg van heeft.

Ik weet niet hoe jou kater erop reageert, dus ik zou eerst even kijken hoe het gaat. Belangrijk is dat de kitten even een eigen plekje heeft (vaak zoeken ze dat ook wel zelf op). Die van ons ging in de kast liggen en daar heb ik toen een dekentje in gelegd. Daar voelde ze zich veilig, denk ik.

Als het één grote vechtpartij wordt zou ik ze, als je er niet bij bent even uit elkaar houden, maar ik heb het nu een paar keer meegemaakt en het viel mij allemaal wel mee.
Het is een kwestie van tijd en ze moeten aan elkaar wennen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon bij elkaar laten. De kater zal best even duidelijk maken wie de baas is, maar dat is geen probleem.
De natuur lost dat zelf prima op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben blij dat Elles al een reactie heeft gegeven. Ik sluit mij daar volledig bij aan. De enige reactie die van mij een plus verdient.