Het is niet zo dat de agapornis niet tegen harde muziek kan, maar de vogel accepteert geen harde geluiden. Het is een dominante vogel, hoe harder de muziek, des te harder zal de vogel gaan krijsen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ivana
8 jaar geleden
Juist plus.
Een agapornis is een dwergpapegaai. Net als de meeste andere dieren schrikt hij van lawaai en harde geluiden. Dat kan stress en eventueel als gevolg daarvan sterfte veroorzaken. Dikke kans dat de vogel ertegen tekeer zal gaan. Het is daarom beter om de kooi op een rustige plek te zetten.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij harde geluiden zal de agaponis niet dood gaan, hij gaat alleen steeds harder krijsen. Degene die de harde muziek aan heeft gezet geeft het wel eerder op.
Amadea
8 jaar geleden
Hij zal niet doodgaan als gevolg van harde geluiden, maar de stress die telkens terugkerende harde geluiden aan de vogel kan geven kan tot zijn dood leiden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dan gaat het niet om harde muziek, maar om steeds plotselinge harde korte geluiden, zoals met deuren slaan. De vraag gaat over harde muziek die men heeft aanstaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik vraag me af of langdurige herrie ook niet tot stress kan leiden. want krijsen kan bij een agapornis ook frustratie zijn wat vaak ook gepaard gaat met stress. Krijsen hoeft niet per definitie dominantie te zijn. Belangrijk is te kijken naar de rest van het gedrag om echt vast te kunnen stellen wat de reden van zijn gedrag is. Dan kan je daar na handelen.
De oren van een vogel zijn zeer gevoelig, hier dien je uiteraard rekening mee te houden. Voor hun kan geluid veel harder klinken dan bij ons. Je kan je voorstellen als jij steeds in de herrie zit, dat je helemaal gek word.

Vogels kunnen hierdoor gefrustreerd reageren, je kan denken aan sloopgedrag, in sommige gevallen veren plukken en krijsen. In veel gemaakte fout bij agapornissen die gaan zitten gillen is dat mensen aandacht gaan geven (maakt niet op wat voor manier). Hierdoor kan er geconditioneerd gedrag ontstaan.

Naast dat een Agapornis last kan ervaren van harde geluiden, kan van plotseling harde geluiden schrikken.

Geef je vogel een rustige plek en geef hem verrijking in zijn kooi zo dat hij lekker bezig is. Het zijn slimme dieren dus blijf hem uitdagen zodat hij zich niet verveeld. Hiermee voorkom je ook krijsen.