Waarom knarst mijn rat als die is zijn kooi zit?

Mijn rat knarst als die in zijn slaaphuisje zit
Maar ik weet niet waarom?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee ik heb 2 ratten maar eentje doet dat
Ritsuka
7 jaar geleden
ok, je hebt er dus wel 2, dat is mooi :)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mijn cavia deedt dit altijd voor de tanden om ze kort te houden maar ik heb geen verstand van ratjes maar misschien dat dit ratje dat daarom doet

Antwoorden (2)

Het knarsen van ratten is te vergelijken met het spinnen van katten. Dit doen ze dus als ze zich prettig/gelukkig voelen (maar het kan soms ook bij pijn gebeuren).
Als ze heel hard knarsetanden, gaan de ogen ook ploppen. Doordat de kaakspier dan zo enthousiast werkt, zie je de oogbollen bijna uit de kassen trillen, ziet er heel grappig uit.

Lees ik nou goed dat je maar 1 rat hebt? Ratten zijn wel groepsdieren, ze slapen en spelen altijd samen. Als je ze alleen houd worden ze uiteindelijk heel ongelukkig. Jij kunt een rat niet de hele dag aandacht geven, en zo mist je rat belangrijke communicatie (de meeste geluiden die ratten maken zijn op een frequentie die wij niet kunnen horen).
Mocht je rat dus alleen zitten, haal alsjeblieft zo snel mogelijk een vriendje erbij. Ik kan wel tips geven over introductie mocht het nodig zijn, geef maar een reactie.

Toegevoegd na 1 minuut:
1 van mijn ratten vind het heel leuk om op schoot te liggen en geaaid te worden. Dan knarst hij keihard, vallen zn ogen er bijna uit van het ploppen, en soms krijgt hij ook nog de hik (is van enthousiasme). Heel grappig om te zien, en even later gaat hij vaak slapen.

Toegevoegd na 2 uur:
Hier wat meer informatie over knarsen, ploppen, en ander gedrag van ratten. Staat ook een handige voedingslijst op die site, en dingen waar je op moet letten met gezondheid: http://www.tammeratten.nl/algemene-informatie/gedrag/
7 jaar geleden
als ratten knarsen dan zijn ze bang of voelen ze zich onveilig
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ritsuka
7 jaar geleden
Niet altijd. "Ratten kunnen knarsen met hun tanden. De reden kan verschillende oorzaken hebben, namelijk: tevredenheid, pijn, kwaadheid of angst. De oorzaak is te achterhalen door te bedenken wat de rat zojuist heeft meegemaakt. Is hij ziek, verwond of heeft hij net een operatie gehad, dan zal pijn waarschijnlijk de oorzaak zijn. Is/was hij betrokken met een gevecht of dominantiestrijdt, dan zal hij waarschijnlijk kwaad zijn. Is de rat ontzettend bang voor mensen en is net geprobeer dom hem kostte van kost te pakken te krijgen, dan zal angst de oorzaak zijn. Meestal is gelukkig tevredenheid de oorzaak. Hij ligt lekker in z’n hangmatje, of lekker op schoot, of je bent hem lekker aan het knuffelen enz. enz. Hij is gewoon tevreden en op z’n gemak."