Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom knarst mijn rat als die is zijn kooi zit?

Mijn rat knarst als die in zijn slaaphuisje zit
Maar ik weet niet waarom?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee ik heb 2 ratten maar eentje doet dat
Ritsuka
7 jaar geleden
ok, je hebt er dus wel 2, dat is mooi :)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mijn cavia deedt dit altijd voor de tanden om ze kort te houden maar ik heb geen verstand van ratjes maar misschien dat dit ratje dat daarom doet

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Het knarsen van ratten is te vergelijken met het spinnen van katten. Dit doen ze dus als ze zich prettig/gelukkig voelen (maar het kan soms ook bij pijn gebeuren).
Als ze heel hard knarsetanden, gaan de ogen ook ploppen. Doordat de kaakspier dan zo enthousiast werkt, zie je de oogbollen bijna uit de kassen trillen, ziet er heel grappig uit.

Lees ik nou goed dat je maar 1 rat hebt? Ratten zijn wel groepsdieren, ze slapen en spelen altijd samen. Als je ze alleen houd worden ze uiteindelijk heel ongelukkig. Jij kunt een rat niet de hele dag aandacht geven, en zo mist je rat belangrijke communicatie (de meeste geluiden die ratten maken zijn op een frequentie die wij niet kunnen horen).
Mocht je rat dus alleen zitten, haal alsjeblieft zo snel mogelijk een vriendje erbij. Ik kan wel tips geven over introductie mocht het nodig zijn, geef maar een reactie.

Toegevoegd na 1 minuut:
1 van mijn ratten vind het heel leuk om op schoot te liggen en geaaid te worden. Dan knarst hij keihard, vallen zn ogen er bijna uit van het ploppen, en soms krijgt hij ook nog de hik (is van enthousiasme). Heel grappig om te zien, en even later gaat hij vaak slapen.

Toegevoegd na 2 uur: