Het moederkonijn verzorgt haar jonge niet, wat nu?

Gister tegen de avond heeft mijn konijn jonge gekregen, ze heeft geen nest gebouwd en vanmorgen zag ik dat ze de kleintjes niet verzorgt.
Nu heeft een ander konijn 2 dagen geleden jonge gekregen, kan ik de jonge van gister in het andere nest leggen?

Toegevoegd na 4 uur:
De jonge zijn gister rond 17:00 uur geboren. Vanmorgen lag er 1 kleintje elders in het hok, redelijk onderkoeld, maar nog wel in leven. Dit kleintje heb ik bij een ander konijn in het nestje gelegd in de hoop dat dit konijn die 3 dagen geleden een nestje heeft gekregen dit kleintje verder gaat verzorgen.
Net heb ik nog gekeken en het pleegkonijn was het nieuwelingetje aan het likken en aan het voeden.. heel toevallig dat dit nu net gebeurde.
Voor dit jong ben ik niet meer bang .. alleen de andere 2 jonge nog... ik zag dat de moeder het nest iets beter opgebouwd heeft, dus hoop ik dat het goed komt, ik wacht vandaag af, kijk vanavond of de buikjes bol staan anders doe ik ze beid bij het andere nestje.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (1)

Nee nooit bij elkaar zetten. Dan bijt moeder de nieuwe jonen dood.

Hoe weet je zo zeker dat moeder ze niet verzorgd? Konijnenmoeders zijn niet de hele dag bij hun jongen. Zij komt de 2 tot 3 keer per dag en voeden de jongen dan binnen enkele minuten. De moedermelk, biesthg , van een konijn is erg stroperig en enorm voedzaam. Zij voedt de jongen sochtends en Savonds

Als je zeker weet dat moeder ze niet voert kun je bij de dierenspeciaalzaak melkpoeder en spenen kopen voor dwangvoeren. Maar dit moet vaak per dag en is erg intensief. Weet dus zeker dat moeder ze niet voert.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zij komt de jongen 2 tot 3 keer per dag voeden gedurende enkele minuten
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
Het snelle voeden gaat vaak ongemerkt aan de eigenaar voorbij en zo kan er twijfel ontstaan of de moeder wel goed voor haar jongen zorgt. Het beste is daarom om twee dagen later opnieuw een nestcontrole te doen. De jongen worden voorzichtig uit het nest gehaald en hun buikjes worden bekeken. Zijn die mooi rond dan krijgen ze genoeg voeding. Het nestje wordt nu verder helemaal met rust gelaten. Zijn de buikjes slap en rimpelig dan krijgen ze geen voeding. http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/geboren.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb gister toch de laatste andere 2 jonge in het andere nestje erbij gedaan, de pleegmoeder verzorgt de jonge super goed, ze zijn lekker warm en hun buikjes zijn nu niet meer rimpelig maar lekker bol:)
Het kan dus in tegenstelling wat jij mij adviseerde.
Bedankt voor je snelle belangstelling en meedenken. Voor mij was het ook maar een gok tussen dood en hoop... gelukkig heeft de hoop de overhand gehad in dit geval... ben jij ook weer "wijzer" geworden, en ik ook:)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat goed Valerie,tja soms moet je inderdaad gokken,maar hadden ze dan rimpelige buikjes?