Dwergpapegaai legt eitjes, wat moet ik weten?

Sinds vandaag heeft mijn lieve dwergpapegaai een ei gelegd. Ik wil liever geen jongen. Ik heb 2 papegaaien waarvan een dus een vrouwtje is, de ander weet ik niet. Ze zijn 6/7 maanden (te jong dus) wat moet ik allemaal ondernemen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je wilt geen jongen ? Gewoon de eitjes uit het nest halen dan, denk ik.
Castle
7 jaar geleden
Inderdaad de eitjes uit het nest halen of vervangen voor namaakeitjes. Deze kun je in een dierenwinkel halen.
Rieneke1
7 jaar geleden
@Marleen, van deze vogels specifiek weet ik het niet, maar sommige vogels blijven leggen tot ze compleet uitgeput zijn als je de eieren steeds weghaalt. Geen strak plan dus. Beter kan je de eieren dan schudden lijkt me.

Antwoorden (1)

Dwergpapegaaien zijn pas rond de twaalf maanden broedrijp. Hier een link naar meer informatie en hoe te handelen als je WEL jongen wilt.
http://www.dierenbox.nl/agapornis-dwergpapegaai-kweken-met-agporniden-vogels/
Nu zou ik gewoon de eitjes weghalen en zorgen dat er in de kooi genoeg afleiding is: speeltjes en wilgenstokjes om te knagen. Je hebt best kans dat de leg dan wegblijft.
Je hebt grote kans dat deze eitjes niet bevrucht zijn en probeer er achter te komen of de tweede een pop of een man is. Een goede kweker kan dat aan de breedte van de bekkenbeenderen zien, zeker als je er twee naast elkaar hebt.
Ivana