kun je beter twee cavia's houden in plaats van één?

zijn cavia's gezelschapsdieren of kunnen ze ook heel makkelijk alleen leven?, dus zonder soortgenoten.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Cavia’s zijn groepsdieren en worden liever samen(met 2 of meer) gehouden. Dit kan de combinatie zeugje-zeugje zijn, beertje-beertje of gecastreerd beertje-zeugje. Nooit een beertje en zeugje altijd samen houden, zij moeten een eigen hok tot hun beschikking hebben, ook als je ermee fokt. Als je een cavia toch alleen wilt houden, moet je altijd veel tijd aan het diertje besteden, dus niet 2 x per dag voer geven en verder niet naar omkijken.
Het hok voor 1 cavia moet min. 60 x 40 cm groot zijn, voor 2 cavia’s min. 50 x 70 cm. Hoe groter hoe beter, natuurlijk. Er kan een slaaphuisje in geplaatst worden, maar hierdoor kan het dier wat schuwer blijven. Beter is het om dit alleen ’s nachts in de kooi te zetten of altijd als het diertje goed gewend is.
Water kan het beste in een drinkflesje gegeven worden.
Cavia’s kunnen het beste binnen gehouden worden, zeker in de winter. In de zomer kunnen ze wel buiten gehouden worden, maar als de temp. onder de 10°C. komt, moeten ze naar binnen of een schuur in.
Als bodembedekking kan men het beste zaagsel (houtvezel) en een beetje hooi gebruiken. Het hooi dient tevens als voeding, dit kan eventueel ook nog extra in een afgedekt hooiruifje gegeven worden. Let op dat de cavia hier niet in kan springen, i.v.m. blessures aan de pootjes.
De voeding van de cavia moet altijd vit.C bevatten, omdat ze dit zelf niet kunnen aanmaken. Het beste is om korrelvoer met toegevoegd vit.C te geven(bv. Hope Farms of Kasper). Bij gemengd voer bestaat de kans dat ze alleen de lekkere dingetjes eruit eten en de vitamines laten liggen.
Daarnaast mag een cavia altijd groenvoer eten. Als ze dit niet gewend zijn(cavia’s uit dierenwinkels zijn dit vaak niet (meer) gewend), met kleine beetjes beginnen. Als de cavia bij een fokker vandaan komt, altijd vragen wat hij/zij gewend was. Goede groentes zijn: witlof, andijvie, winterwortel, appel, paprika, wortelloof. Sla niet of met mate geven, i.v.m. bepaalde stoffen die erin zitten en het hoge vochtgehalte.
Een cavia moet altijd hooi tot zijn beschikking hebben. Dit is nodig om een goede darmwerking te behouden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is niet waar dat een cavia schuwer wordt als er een verstopplek in de kooi is. Juist omdat hij zich terug kan trekken zal hij zich veiliger voelen en vaker uit de schuilplek komen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Crea, geweldig, dat uitgebreide antwoord! Ik heb geen plannen in die richting maar ik zou nu zelf caviaatjes kunnen houden!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Pokemon, als de cavia nog niet gewend is, dan is dat niet zo'n goed idee. Dan moet hij/zij eerst aan jou wennen en dat doe je niet door te zorgen dat hij/zij zich kan verstoppen als jij in de buurt komt.