Hoe kan ik mijn kat zo ver krijgen dat hij op me schoot gaat liggen?

Als ik thuis kom dan loopt die miauwend naar me toe geeft me kopjes en gaat daarna op de grond op zijn rug liggen zodat ik hem kan aaien.

En als ik rustig op de bank zit tv te kijken of met de laptop zit dan gaat hij op de bank naast me staan, dan krabbelt die met zijn nageltjes in het kussen van de stoel en blijft me aan kijken en naar me miauwen totdat ik hem aai dan pas gaat hij liggen en spinnen.

Vaker heb ik hem proberen te pakken met het idee dat hij op mijn schoot kan liggen spinnen en weet ik wat, maar dat wil hij die absoluut niet! Heel raar en jammer ook, want nu moet ik de hele tijd opstaan om hem te gaan aaien... Ik wil gewoon dat hij op of voor mijn part naast me komt liggen dat ik hem dan lekker kan aaien..

Heeft iemand tips?
(de vraag is al eens gesteld door iemand, maar toen zeiden veel mensen het gewoon om een kat gaat die niet graag geaaid en gepakt wil worden. Alleen wil mijn kat dat wel dus ik vind het raar. En verleiden met eten is geen optie, hij is al een beetje flink van het eten...)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
63.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
van augustus en hij is zo 8maanden uit

Het beste antwoord

mijn ervaring is dat je katten hebt die met lijm aan je schoot vast lijken te zitten, en katten die er gewoon niet om geven.
dat kunnen lieve knuffelaars zijn, maar het zijn gewoon geen schootzitters.
je hebt al gemerkt dat oppakken niet helpt, daar zijn veel katten absoluut niet van gediend.
wat je zou kunnen proberen is met een fleece dekentje op schoot te gaan zitten.
zo is de kat verzekerd van een zachte warme ondergrond.
verder kan je proberen hem te lokken met een voor hem zeer interessant geurtje.
doe een klein beetje catnip spray op het dekentje, of een paar druppels valeriaantinctuur.
het eerste is te koop bij de dierenspeciaalzaak, het tweede bij de drogist.
succes!
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
is catnip spray zo iets als kattenkruid?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, ik wilde ook net zoiets als een lekker matje voorstellen. Inderdaad fleece of een wollen trui. Dat vinden ze vaak heerlijk. Maar ze blijven eigenwijs!
Rieneke1
13 jaar geleden
catnip is idd kattenkruid, meis. het eigenwijze vind ik zo leuk aan katten maeve :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het fleece dekentje werkte idd =)

Andere antwoorden (7)

Een kat is een zeer eigenzinnig beest die zich niets laat afdwingen.
Hem oppakken is wel het laatste wat hij wil, natuurlijk wil hij aandacht, maar dan op zijn manier en in zijn tempo.
Probeer hem maar eens gewoon te negeren, geen aai geven, niet roepen, gewoon totaal negeren, dan zal hij het initiatief moeten nemen om contact te maken, de keus is dan aan hem.
Bij honden werkt dit ook vaak prima, vaak loopt de baas achter de hond aan, die lacht zijn eigen rot, dus gaat hij door met niet te luisteren, maar de hond moet tenalle tijden achter de baas aan lopen en niet anders om, dus met resoluut door lopen, niet naar de hond kijken, niet roepen, pas dan gaat de hond de les begrijpen, zo werkt het vaak bij katten ook, alleen zijn ze een veel moeilijker schepsel.
Komt wel bij dat het karakter van de kat ook een rol speelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
duidelijk en goed antwoord een + van mij
het gezegde is niet voor niets..een hond heeft een baas...een kat heeft personeel...
je kat zal het niet willen,je kan hem ook niet dwingen..
probeer hem met een speeltje te lokken bv een stukje hout met een draadje eraan en daaraan een bolletje of een speelgoedmuisje..en steeds richting je schoot...eenmaal erop beland ga hem aaien...wie weet lukt het dan wel...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goeie optie +
Katten voelen zich snel opgesloten en daar kunnen ze niet tegen. Dit is een instinctief iets. Een kat moet zich altijd ergens uit kunnen redden, daarom dat hij het net erg vindt wanneer je hem gewoon aait maar hij er geen zin in heeft om opgepakt en vooral vastgehouden te worden. Je zal moeten proberen je kat uit eigen initiatief op je schoot te laten komen, of hem laten weten dat hij zich niet opgesloten voelt en hem dus de gelegenheid geven om weer van je schoot af te mogen zodra je hem erop hebt gezet. Je kan proberen hem te overtuigen op schoot te blijven door hem lekker te gaan kroelen zoals hij dat zo lekker vindt. Maar onthoud wel dat katten stronteigenwijze beesten zijn en je ze nergens te kan dwingen. Je zal veel geduld moeten hebben, of je er gewoon bij neerleggen dat hij liever niet wordt vastgepakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn ervaring is dat je schootkatten hebt en katten die daar geen behoefte aan hebben. Vaak stappen ze als kitten nog wel gauw bij je op schoot, maar als ze wat ouder worden dan zie je het karakter wat beter.
Ik heb ook een kat die heel graag bij mij is, geaaid wil worden, ze springt zelfs omhoog voor de kopjes, maar op schoot wil ze niet. Ze ligt wel naast mijn toetsenbord als ik achter de comp. zit. Dus ik laat het maar zo. Je kunt katten moeilijk iets opleggen is mijn ervaring.
Ik voeg nog even een komisch filmpje toe van Simon's cat, dat het ook lastig kan zijn als ze op je schoot willen liggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onze jongste kat nu (4 jaar) doet dit ook voortdurend, maar sinds een (klein) jaar gaat ze af en toe bij iemand op schoot zitten, nooit voor lang en meestal zitten/liggen we dan al een tijd ontspannen tv te kijken.

Er zijn een soort sprays die ervoor kunnen zorgen dat je kat meer gemoedsrust krijgt. Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee maar heb het gelezen in een blad van 'gourmet'-kattenvoer. Het scheen een voormensen geurloos dingetje te zijn die je in het stopcontact moet steken. Ik geloof dat je het bij de dierenarts op kon halen.

Verder zal ik gewoon af en toe je kat bij je neerzetten en haar niet vasthouden als ze meteen weer weg wil, dan krijgt ze namelijk negatieve ervaringen van het op je schoot liggen.. Maar als je deze handeling af en toe doet kan het zijn dat het kwartje misschien eens valt.

Natuurlijk kan het ook zijn dat het karakter van je dier nou eenmaal zo is ingesteld dat het niets met het hele fenomeen heeft en dat kan een hele telleurstelling zijn.. Maar dan weet je dat het in elk geval niet is dat ze niet van je houdt want van wat je hebt geschreven lijkt het me verder een heel aanhankelijk dier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedere kat heeft zo zijn eigen behoeftes. Mijn dames zijn alledrie gek op knuffelen, maar er is er maar 1 die op schoot komt, en maar af en toe.
Je kan proberen als hij naast je op de bank staat te knorren en je hem knuffelt om hem met je handen te verleiden richting je schoot. Vaak als een kat gek is op knuffelen, komen ze richting je handen. Houdt deze steeds een beetje dichter bij je. Misschien kan je hem verleiden steeds dichterbij te komen en wellicht met een pootje op je schoot te komen staan. Staat hij eenmaal op je schoot te knorren en te knuffen, dan is het wachten en hopen totdat hij in een moment van genot zich laat vallen.
Zo krijg ik het bij mijn dames nog wel eens voor elkaar. Maar het vergt wat geduld. Niet oppakken, niet dwingen!
Succes, en wees ook als het niet lukt, blij met je heerlijke knuffelkat!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou hem lokken met bijvoorbeeld eten of een speeltje