We moeten met de kat naar dierenarts maar het is steeds een gedoe om de kat in de reismand te krijgen? Ze protesteert. Wat is de truc?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke, ik zou de methode die Rieneke beschrijft gebruiken. Maar nog een toevoeging: doe het kordaat. Dus, niet twijfelen, niet bang zijn dat je hem pijn doet of verdrietig maakt maar vastberaden doorzetten.
Je kan beter in 1 keer flink doorpakken dan 3 halfslachtige pogingen te moeten ondernemen want dat levert voor de kat veel meer stress op. Succes.

Het beste antwoord

zorg dat de reismand met de opening naar boven staat, en stop de kat er achterstevoren in (achterpoten dus eerst).
handel rustig, maar wel snel en zeker.

voor op de langere termijn; geef de mand een permanente plek in de kamer, en stop er af en toe iets lekkers in.
zo is de mand stukken minder eng.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helemaal waar+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, zo doe ik het ook +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ....... Gelukt! Dank je!

Andere antwoorden (6)

De kat pakken met behulp van een handdoek. Zorg er voor dat de handdoek ook over haar ogen zit. Dit maakt haar rustiger en handteerbaar. Daarna kun je haar redelijk makkelijk in de reismand krijgen.
12 jaar geleden
Bij sommige manden kan je de bovenkant er helemaal afhalen. Kat in de onderbak zetten en dan pas de bovenkant erop. Moet je wel met iemand samen doen.

En wat ik nog wel eens doe met katten die er niet zo snel in willen is de kat op tafel met z'n kop naar je toe en lekker kroelen. Iemand de bak achter de kat laten zetten en de kat er achteruit in schuiven. Werk vaak wel.
Aponi
12 jaar geleden
Dit werkt bij ons: ik pak de poes op, met zijn achterpoten op mijn ene hand, en mijn andere hand onder zijn voorpoten. Mijn man pakt de 'kooi' en houdt die onder de poes. Ik schuif hem dan erin, kont eerst!
Dat verwacht ie niet, en ziet ie minder gauw.
Als je kop eerst erin doet, ziet hij/zij dat en zal die protesteren en verzetten.
Ook verstandig om de mand niet tevoorschijn te halen totdat de ander de poes beet heeft, want zo gauw die dat ziet, zal hij proberen weg te gaan...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn heel wat trucjes mogelijk:
- lok haar in de mand met wat lekkers achterin de mand
- zet de mand een uurtje van te voren alvast open in de kamer met een lekker dekentje erin. Grote kans dat ze er al lekker in gaat liggen
- neem een andere mand. De bekende manden met het traliedeurtje hebben een kleine opening en zijn voor een kat ideaal om al pootjes te gebruiken om zich af te zetten... Je kan ook gewoon een kartonnen doos nemen met een grote opening
- wikkel de kop van de kat (of de hele kat) in een handdoek. Ze ziet dan niets meer (of kan niets meer) en kan dan in de mand worden gezet
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oefen het in de reismand gaan met de kat wanneer je NIET naar de DA moet. Laat de mand gewoon in de kamer staan. Leg er lekkere hapjes in, laat er een speeltje in liggen zodat de kat er zelf in stapt om het speeltje er uit te halen dan wel mee te spelen. Kortom: maak de reismand LEUK!
En wanneer de kat aan de reismand gewend is, herhaal het spelletje dan nu en dan als je niet weg met het dier moet...

De meeste mensen halen zo'n reismand pas te voorschijn wanneer ze naar de DA of elders moeten. Die mensen zijn dan in een stress toestand, want ze weten dat de kat (of hond) gaat tegenwerken. En wanneer zij gestresst raken slaat dat direct over op de dieren...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn ouders hebben een heel grote kat, die je niet kan verleiden met eten of aaitjes. Wat zijn doen is de kat opnemen en ze in een wasmand zetten ( de meeste katten houden van wasmanden) en er dan een tweede gelijke mand op vastmaken (met van die plastic bandjes). Zo kan de kat niet weg en heeft ze wat meer plaats om te bewegen. De dierenarts woont ook niet zo ver weg.