wat te doen als een kind mij5 hond slaat?

Ik speel regelmatig met mijn hond buiten nu vind ik het prima als een kind ook mee wil doen maar niet als ze mijn hond slaan met een stok maar hoe moet ik hiermee omgaan?

Toegevoegd na 51 minuten:
Het kindje was een jaar of 5 / 6 er waren geen ouders of verzorgers in de buurt

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.8K
Ritsuka
8 jaar geleden
hoe oud is dit kind? heb je het kind en/of de ouders al eens aangesproken?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Terugslaan!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat heb je waarschijnlijk zelf ook al bedacht, maar ik zou (vriendelijk!) met dat kind gaan praten en uitleggen dat dieren ook pijn voelen en het niet leuk vinden geslagen te worden.
Pas als dat niet helpt zou ik proberen met de ouder(s) in contact te komen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vraag ik me af hoe dit kan ontstaan?
Hond aan de lijn: hoe kan een kind met stok een slaande beweging maken voordat jij in kan grijpen?
Hond niet aan de lijn: Dat mag alleen op bepaalde plekken, hoe kan een kind van 5 daar "loslopen" zonder dat er ouders in de buurt zijn?
jodyenboyke
8 jaar geleden
Je bent als eigenaar verantwoordelijk voor de veiligheid van jouw hond en daar moet hij blindelings op vertrouwen, anders zal de hond op zijn eigen "hondse" manier, het kind op zijn plaats zetten. Als een kind wil meespelen, mag dat onder jouw toezicht met jouw regels.

Het beste antwoord

Een kind van 4-5 jaar kent nog niet zo goed het verschil tussen goed en kwaad.
Natuurlijk weten ze, omdat hen dat verteld is, dat ze hun broertje niet mogen slaan, niet met hun eten mogen gooien en niet tegen da kast mogen trappen.
Maar als ze thuis geen hond hebben en ook geen poes, dan weet een kind niet automatisch dat een dier ook pijn kan voelen zoals hun broertje.

Ik zou dus tegen het kind zeggen: geef mij die stok eens en luister even naar me. Ik zou het kind uitleggen dat honden ook pijn kunnen hebben, dat je een hond niet moet slaan als hij je geen kwaad doet. Dat je hem zelfs niet moet slaan als hij je kwaad wil doen, omdat een hond dan terugbijt.

Ik kom vaak kinderen tegen, die absoluut niet weten wat ze met honden aanmoeten. Ze doen maar wat. Dat kan vanalles zijn, gillen, schreeuwen, schoppen of juichend op ze aflopen. Ze hebben nooit geleerd wat een hond is en dat kan je ze dus niet kwalijk nemen.

Blijf dus rustig. Neem de tijd om het kind iets uit te leggen. Als je een hond hebt die met kinderen te vertrouwen is, laat het kind dan uit zijn hand iets lekkers aan de hond geven en vertel dat de hond zijn vriendje kan zijn, maar dan moet hij natuurlijk niet slaan met een stok. Je slaat je vriendje toch ook niet met een stok?

Blijf op kinderniveau. Als je het kind bestraffend toespreekt sla je de plank mis, zeker op die leeftijd.
Ivana
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Toen ik 4/5 was kreeg ik flink op mijn donder als ik iets deed dat niet mocht en wees gerust dat ik het dan wel uit mijn hoofd liet een tweede maal hetzelfde te doen.
Maar ja, je mag tegenwoordig de kinderen niet meer op hun donder geven als ze iets mispeuteren, alleen met het vingertje wijzen en zeggen: "Niet meer doen hoor!" en dat is het dan.
En dan verwonderd zijn dat "de jeugd van tegenwoordig" voor niets of niemand nog enig respect of eerbied heeft.
Ivana
8 jaar geleden
WWDiver, jouw reactie slaat nergens op. Je moet een kind eerst vertellen wat mag en niet mag, voordat je ze kunt bestraffen. Je gaat een pup ook niet slaan als hem de regels niet zijn bijgebracht. Je kunt pas boos worden als een kind willens en wetens de regels overtreedt, maar vóór die tijd past uitleggen en leren.
jodyenboyke
8 jaar geleden
+ voor Ivana. Ik vindt het wel belangrijk dat je al eigenaar het altijd voor je hond opneemt en deze situatie dus voorkomt. Je loopt anders het risico dat de hond het zelf gaat regelen (grommen, bijten).
Ivana
8 jaar geleden
@WWDiver: Wat een oubollige uitdrukking "de jeugd van tegenwoordig". Dat zeggen oude mensen die niet met hun tijd meegaan, daar ben je echt te jong voor!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Ivana: Ik HOORDE bij 'die jeugd van tegenwoordig' dus voor mij is het een fijne benaming en herinnering... Maar je hebt natuurlijk HELEMAAL gelijk hoor! "Oubollig" is trouwens ook zo'n woord... ;D
Ivana
8 jaar geleden
Milli: Ik hoor ook bij de jeugd van tegenwoordig, maar dan wel in1956. Haha
Ik ben wel dol op oude woorden die in onbruik geraakt zijn, maar hier zo treffend weergeven wat ik bedoel te zeggen. :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En als het kind dat dan nog niet begrijpt, vragen wie zijn/haar ouders zijn. Dan durven ze niet meer.

Andere antwoorden (1)

Gewoon het kind vertellen dat dat niet mag. Bij herhaling niet meer mee laten spelen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En stok afpakken. zeggen dat hij/zij de hond geen pijn mag doen
paulus811
8 jaar geleden
Soms is het zo simpel...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Of hoe simpel kan iets zijn!
Anders de ouders er ook eens op aanspreken als je weet wie dit zijn.