Groeien mijn kittens te hard?

Ik heb 2 htk kittens van nu bijna 5 maanden oud , broer en zus
heb ze net gewogen en het katertje weegt iets meer dan 3.5 kg en z'n zusje 2.8 kg. , volgens mij is 100 gram per week normaal dus zouden ze nu zo rond de 2.2kg moeten zijn toch? ze zijn beiden niet dik en heel speels , maar kan het kwaad dat ze zo hard groeien?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
de vader ken ik niet , maar de moeder was een klein ding,, vader moet wel huge zijn geweest , want mijn kater is ook echt heel groot nu , een en al spier, moet echt populair biij de vrouwtjes zijn , maar helaas voor hem volgende maand is het chop chop :)

Antwoorden (1)

Je hebt gelijk dat het geboortegewicht 100 gram moet zijn, en dat gezonde kittens zo'n 100 gram in de week aan moeten komen. Vooral bij jonge kittens is dit een goede leidraad om te controleren of ze genoeg aankomen. Als kittens wat ouder worden dan hoef je daar niet zo strak meer op te letten: katten hebben natuurlijk ook een verschillende bouw. Van belang is dat ze niet te dik zijn: dat kan je zien maar ook voelen: de ribben mag je niet zien, maar moet je makkelijk kunnen voelen. Bedenk wel dat ze nu hoognodig gecastreerd moeten worden als je dat al niet hebt laten doen, en dat ze daarna wel makkelijker dik worden. Beperk ze echter niet: een kat moet ten alle tijde toegang tot voer hebben. Zoek de gewichtsbeperking dus eerder in het gebruik van voerpuzzels en in beweging (spelen).
Rieneke1
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ze hebben altijd brokjes ter beschikking , volgens dierenarts moest ik tot 6 maanden wachten voor ik ze kon laten "helpen"
Rieneke1
7 jaar geleden
Ouderwetse dierenarts. En dom. Poezen kunnen met 6 mnd allang vruchtbaar zijn (soms al met 4.5 mnd). en voor katertjes geldt hetzelfde.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Onze poes was ook al klaar voor avonturen met 5/6 mnd. die hebben we meteen na de eerste keer laten helpen. Gelukkig was haar half broer een jaar ouder en al geholpen anders hadden we mooi een nestje gehad. En op die leeftijd is een poes daar nog helemaal niet klaar voor. Dat kan in het geval van Gorgrealis ook gebeuren. Veel te jong en een nestje van broer en zus is ook geen goed idee.