hoe komt het dat mijn konijn gisteren nog leefde met alleen een kale plek op zijn hoofd en de volgende dag is hij dood?

ik dacht dat hij aan het verharen was.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Oei,da's treurig,joh.....

Het zou kunnen dmv. één of ander virus óf dat tie mogelijk een tumor had.

Iig is tie al een tijdje ziek geweest waarschijnlijk.

En het zou zelfs kunnen,dat het diertje een herseninfarct oid heeft gehad (want wat mensen kunnen overkomen kan een dier ook overkomen weet je)...

héél veel sterkte,hoor...

groetjes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er kunnen uiteraard tig oorzaken zijn voor het overlijden van je konijn.

Als je het precies wilt uitzoeken, dan zou je de dierenarts kunnen vragen een onderzoek uit te voeren, maar dat zal niet goedkoop zijn.

Je meldt niet hoe oud het beestje was?

Overigens is het wel raar dat ze in deze tijd van het jaar een "kale plek" krijgen. Er komt momenteel eerder meer haar bij dan dat er af gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Konijnen zijn van nature prooidieren. Als ze in de natuur zouden laten zien dat ze ziek of zwak zijn, vallen ze als eerste ten prooi aan roofdieren. Daarom zie je o.a. bij knaagdieren dat ze niet snel tonen dat ze ziek zijn, terwijl er ondertussen van alles aan de hand kan zijn. Op het moment dat een konijn zichtbaar symptomen heeft, is het meestal al erg ziek. De kale plek die je noemt is dus het enige zichtbare symptoom geweest. Maar ondertussen mankeerde je konijn veel meer dan dat.
Wat het is geweest kan onmogelijk beantwoord worden op basis van je info. theoretisch kan je naar de dierenarts om sectie te laten verrichten om achter de oorzaak te komen. Dit kost echt aardig wat geld en je konijn krijg je er niet mee terug.

Als je meer konijnen hebt of andere konijnen in de toekomst neemt, houdt dan bovenstaande in gedachten. Observeer je konijn nauwkeurig. Het kleinste teken van ziekte kan dus al betekenen dat er iets mis is, ook een kale plek.
Ook weten bijvoorbeeld veel mensen niet dat konijnen van 1 dag niet eten dood kunnen gaan. Hun darmen moeten continu in beweging zijn, eten ze niet, dan komen de darmen stil te liggen en volgt de dood heel snel. Als je konijn al minder/slechter gaat eten is dat al reden om aan de bel te trekken. Elke dag checken of je konijn goed eet dus.

Konijnen zijn meesters in het verbergen dat ze ziek zijn, dus voel je verder niet schuldig. Sterkte met het verwerken van je verlies.