Hoe maak ik een katvriendelijke tuin?

Mijn vrouw wil een tuin maken waar de katten niet uitkunnen, maar wel in kunnen rondlopen en met planten die niet gelijk vernietigd worden. Heeft iemand goede tips.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wacht even, niet eruit wel erin?
Kortom je hebt te weinig katten en je wilt ze vangen? Ga je ze opeten?
Zal de dierenbescherming waarschuwen...

Het beste antwoord

Die planten hoeven niet zo'n probleem te zijn. Je kunt je kat leren dat hij gewoon op de bak moet als hij buiten is. Zorg wel dat zijn bak binnen bereik staat.
Er zijn een aantalplanten waar katten echt gek op zijn:
•Nepeta cataria (wild kattenkruid)
•Nepeta x faassenii en cultivars
•Teucrium marum (gamander)
•(sier)haver of een ander laag zacht gras
•Alyssum (schildzaad)
•Dianthus deltoides (steenanjer)
•Sagina (vetmuur)
•het zogenaamde kattengras

Ook zijn er planten waar de katten niet van houden:
•Ruta graveolens (wijnruit)
•Geranium macrorrhizum (ooievaarsbek/tuingeranium)
•Dictamnus (vuurwerkplant)
•Aloysia triphylla (citroenverbena)
•(Tagetes) Afrikaantjes
•Boerenwormkruid
•Struiken met doorns en stekels (meidoorn vuurdoorn, klimroos)
Deze kun je plaatsen op de plek die je katvrij wilt hebben.

Verder geef ik je nog een link met tips om de tuin te beveiligen, zodat de katten er niet uit kunnen:
http://www.kattenbeveiliging.nl/

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Kijk eens naar het filmpje in de bron, en bedenk dan wat je in godsnaam moet verzinnen om een kat in een tuin te houden.
14 jaar geleden
hallo,

je hebt "vriendelijke"stroomdraadjes voor op de schutting,
werkt ongeveer hetzelfde als stroom om een weiland, een kennis van mij heeft dat en de katten blijven braaf in de tuin,
succes groetjes lesley
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zou een variant kunnen maken van hetgeen er op de foto staat. Maar ja, ik weet niet of jullie tuin daar geschikt voor is, en of je het mooi vind...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kat is een dier dat zijn eigen gang gaat een beetje roofdier eigenlijk nog ,die hou je niet vast,dan zul je de tuin hermetisch af moeten sluiten,maar dat lijkt me ook geen oplossing,en gaat ten koste van de mooie tuin.
mocht je toevallig aan de zijkanten een heg hebben staan dan klimmen ze daar bijna niet in,omdat ze er in wegzakken ,daar hebben ze een hekel aan.
maar het zal niet meevallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt ook een hoekje maken met gewoon speelzand voor de zandbak. Katten vinden dit heerlijk om in te graven en dan laten ze je planten en tuingrond met rust.

En die soort stroomdraadjes werken inderdaad goed. Mijn buurman is duivenmelker en heeft het op onze gezamenlijke schutting gemaakt en ze blijven er weg!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb mijn balkon katzeker gemaakt met van dat flexibele gaas, dat je over vruchtbomen kunt hangen om vogels buiten te houden. Ik zou me kunnen voorstellen, dat je dat ook langs de grenzen van je tuin kunt spannen. Het is niet stevig genoeg om in te klimmen, en van een afstandje zie je er niets van. Heel in het begin, toen de vogels, die ik vóór haar komst voerde, nog wel eens kwamen kijken, heeft ze één keer geprobeerd door het gaas (mazen van 1 1/2 bij 1 1/2 cm) heen te springen, maar die ene ervaring was blijkbaar genoeg...Ik heb het bij een tuincentrum gekocht, was niet eens erg duur. Misschien kan je bamboestokken gebruiken om het gaas over de hele lengte op hoogte te houden - paaltjes hebben volgens mij al weer teveel houvast voor kattenklauwtjes.
Veel succes - je doet ze er in elk geval een enorm plezier mee, als ze naar buiten kunnen - die van mij is eigenlijk alleen 's nachts binnen, de rest van de tijd geniet ze van het zonnetje, en de vele planten die op het balkon staan - huistijger in haar element!!