Ja, een kat heeft dan koorts.

Klinische eigenschappen
Cholangitis complexe Cholangiohepatitis drukt zich niet-specifiek uit. Het komt om in gewicht, Fressunlust, koorts te verminderen, Geelzucht en vaak ook aan Het watercraze van de buik. Ondertussen verbetert het ziektebeeld, dan opnieuw te verergeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
cholangitis en fip worden vaak verward.
bij beide ziektes zie je periodes met koorts, afgewisseld met koortsvrij zijn.
gelukkig kan een kat genezen van cholangitis, al is het een heftige aandoening.
wacht even af, mogelijk kan dierenartsassistente je er meer over vertellen.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht dat katten met fip juist altijd hoge koorts hadden die niet met medicatie te onderdrukken is...
Rieneke1
13 jaar geleden
nee, ze kunnen tijdelijk opknappen met antibiotica, maar de koorts komt en gaat.
fip heeft toch een grillig verloop, zeker de droge variant.
Een kat met cholangitis kan zeker koorts hebben, maar het hoeft niet. Het is een ontsteking van de galwegen. Het verloop van de ziekte kan erg grillig zijn. Of de behandeling aanslaat is heel erg verschillend per kat, net als de symptomen. Voor de behandeling is meestal veel tijd en geduld nodig. Meestal wordt een combinatietherapie toegepast van antibiotica, prednisolon en corticosteroïden. Ook zal er meestal een dieetvoer voorgeschreven worden om de lever te ontlasten. Katten waarbij de lever al flink is aangedaan, hebben vaak een gele kleur (slijmvliezen ogen/mond en ook de huid. Omdat dit bij een behaard dier wat moeilijker te zien is, wordt dit vaak laat opgemerkt door de eigenaar.
Hoewel veel katten aan cholangitis overlijden is herstel wel degelijk mogelijk. Is de kat nog in een goede conditie, dan zeker niet zomaar opgeven. Het is een ingewikkelde aandoening, maar in tegenstelling tot FIP (waar het op lijkt), dus mogelijk wel te genezen.